als ik een copyright heb op een technisch idee en iemand zou daar op verder ontwikkelen zonder mijn toestemming, is dat strafbaar? bijv v2 na mijn v1

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ja, als iemand dat zonder jou toestemming zou doen dan zou dat "plagiaat" zijn, hij of zij heeft jou toestemming hiervoor nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je gebruikt eigenlijk twee termen door elkaar waardoor de situatie niet helder is. Een technisch idee kan niet met een copyright worden beschermd; daar is een patent voor nodig. Een ontwerp wordt wel met een copyright beschermd, maar daar wordt niet technisch aan door ontwikkeld.

Dan is er nog de kwestie van strafbaarheid. Inbreuk maken op een patent is niet strafbaar, althans niet in de zin van het strafrecht. Als je meent dat iemand inbreuk maakt op jouw patent dan zul je dat in een civiele procedure aanhangig moeten maken. Doorgaans is dat een zeer kostbare zaak. Het algemene advies is dan: begin er niet aan als je niet tenminste 5 miljoen Euro achter de hand hebt. Mocht je na jaren procederen in het gelijk gesteld worden, dan kun je doorgaans een schadevergoeding krijgen, maar de hoogte van de geleden schade moet ook onderbouwd worden. Het is duidelijk dat de belangen dan zeer groot moeten zijn. Het patentsysteem staat onder meer om deze reden ook flink onder druk.

Gegeven je beschrijving en dan met name dat er aan je technische idee wordt doorgewerkt, vermoed ik dat het patentrecht van toepassing is. In Europa geldt dan: zonder patent geen recht.