Mag een laser mee in een koffer naar of terug van vakantie?

Mijn vraag is of laser in een koffer door de doane mogen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.3K

Antwoorden (1)

In principe is dat geen probleem, zolang je geen laser hebt die een te hoog vermogen heeft. En zelfs als je laser een hoger vermogen heeft mag het wel, maar dan moet je een vergunning aanvragen voor het bezit van hoog-vermogen lasers.

Toegevoegd na 3 minuten:
Op laserpennen is meestal een etiket met een aanduiding van de laserklasse te vinden. Klasse 2 heeft een vermogen van maximaal 1 mW. Bij klasse 3a is het maximale vermogen 5 mW. Klasse 3b loopt door tot 500 mW. In klasse 4 vallen alle nog sterkere lasers. Helaas zijn er verschillen tussen Europese en Amerikaanse definities van klasse-3b-lasers. Op deze verschillen gaan wij hier verder niet in. Overigens is het werkelijke uitgangsvermogen in de praktijk nogal eens hoger dan het aangeduide vermogen.
==

http://www.ntvg.nl/publicatie/de-laserpen-als-aanwijsstok-niet-aangetoond-gevaarlijk-voor-de-ogen/volledig

Op 27 april 1998 vaardigde het ministerie van Volksgezondheid een verhandelingsverbod uit van klasse-3-laserpennen. Als motief werden gevallen van oogschade genoemd. Hoewel deze rechtvaardiging dubieus is (zie verder), valt op de maatregel als zodanig weinig aan te merken. Op 18 mei werd het verbod uitgebreid tot klasse-2-lasers, althans voor de categorie ‘speeltjes’.

In het afgelopen jaar werden in Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk klasse-3-laserpennen al verboden, ook naar aanleiding van publieke commotie.5