ik heb 2 walkie talkies van het merk alecto die een andere frequentie ontvangen ?

ze zijn ingesteld op channel 1 en sinds 10 minuten geleden heb ik opeens een onvangst waarvan ik niet weet waar deze vandaan komt, wie weet wat het is

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.8K

Het beste antwoord

Je maakt gebruik van portofoons van het merk Alecto.
Het gaat hierbij om kleine, vergunningvrije zendertjes voor persoonlijk gebruik ook wel PMR446 genoemd.

De afkorting PMR staat voor Personal Mobile Radio, en de toevoeging komt van de frequentie waarop de zendertjes werken: 446 MHz.

Omdat het om vergunningsvrije zenders gaat is de kans groot dat iemand anders op het zelfde kanaal zit.
Dit is bij jou het geval er zit iemand in een straal van 5 km op het zelfde kanaal en die ontvang je op je portofoon.

PMR466 maakt gebruik van FM op acht analoge kanalen in de 446 MHz band, met een kanaalraster van 12,5 kHz.

PMR Channel - Frequentie (MHz)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Gewoon, van een ander die ook op de amateurband uitzendt. Dat kan een andere trotse bezitter zijn van zo een walkie-talkie, maar ook een 'bakkie-bezitter' of een kraanmachinist (dat zal wel niet op eerste Kerstdag).
Dit stukje frequentieband mag iedereen gebruiken met goedgekeurde apparatuur. Kies een vrij bandje of zeg wat leuks terug.
escape
12 jaar geleden
Je kan met de onbekende proberen te praten of je kunt één van de andere 7 kanalen kiezen.
Bedenk dat het altijd mogelijk is dat je andere gebruikers van walkie-talkies kunt ontvangen, zij kunnen ook met jouw berichten meeluisteren.
Het bereik van jouw Alecto kan wel 3 à 5 km zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk in de gebruiksaanwijzing, of probeer met de toetsen "menu" en "^".
Als je op een gewoon kanaal luistert dan hoor je iedereen die op dat kanaal uitzend .Ook anderen die een ctcss of dss code hebben ingesteld op dat kanaal .Zij kunnen echter u niet horen ! Stel ook een ctcss in en hoop dat niemand met dezelfde code werkt .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Opletten is zeker de boodschap! zijn de walkie talkies aangekocht in speelgoedwinkel of zij het professionele toestellen , ik wil niet zeggen dan walkie-talkies uit een speelgoedwinkel slechte toestellen zijn , maar die zenders werken op een ander wijze dan de professionele zender/ontvangers, voor de professionele toestellen heb je een licentie nodig , de ander toestellen niet maar deze kunnen wel professionele toestellen ontvangen omdat zij een grootte bandbreedte hebben, de eigenaar van een professioneel zender/ontvanger krijgt een frequentie toegewezen, de controle van het spectrum heeft de mogelijkheid verschillende eigenaars dezelfde frequentie te geven echter deze geeft bv. een frequentie aan een gebruiker en ook dezelfde frequentie aan een andere gebruiker maar zal rekening houden met de woonplaats van de beide gebruikers en er op toezien dat ze ver genoeg van elkaar af wonen, en daar zit dan het gevaar als een bepaalde gebruiker zijn toestellen overal mee naar toe neemt kan het zijn dat hij te kort komt bij een eigenaar met dezelfde frequentie, daar zijn dan weer oplossingen voor en dat zijn de verschillende kanalen die de duurdere toestellen hebben , de frequentie blijft hetzelfde maar men kan een frequentie verdelen in verschillende kanalen, en dan kan men bij uw geval een stoorzender omzeilen door uw beide walkie/talkies op een ander kanaal over te schakelen, je kan ook gewoon vragen aan de stoorzender dat hij de mogelijkheid heeft over te gaan naar een ander kanaaal indien uw toestellen niet over deze mogelijkheid beschikken .
De uitleg die ik u geef is op een eenvoudige manier duidelijk te maken wat het probleem is, zuiver technisch is het wel wat ingewikkelder maar het komt op hetzelfde neer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste "Goeie vraag" vrienden, het is goed dat we vergelijkingen maken tussen onze beide landen zo zullen er weinig problemen ontstaan. In de korte toekomst zullen alle regels wel dezelfde worden voor alle eurolanden , maar inderdaad zover zijn we nog niet , wat het technische gedeelte omvat dat wordt in vele gevallen ook bepaals door de fabrikant van de toestellen , bij mij in het bedrijf hadden wij een 80 tal zender/ontvangers (walkie/talkies) van Philips
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het voor Nederland of België, mogelijk is daar verschil in , nogmaals in de toekomst zal dit in de eurolanden wel de dezelfde reglementering worden maar wanneer ? laat ons denken dat het voor beide landen dezelfde reglementering is , zal men bij de aankoop van de toestellen welke vergunning verplicht zijn een formulier ontvangen tot aanvraag van de vergunning , mogelijk zelfs zal men de toestellen niet in bezit krijgen voordat de vergunning afgeleverd is , indien u wel de toestellen zou in het bezit krijgen zullen deze in beslag genomen worden bij gebruik ervan, wees voorzichtig men is daar zeer streng op .