Wat is het verschil tussen een radiogestuurde en digitale weerstation?

Wat is nou het verschil?

Toegevoegd na 18 minuten:
Maar wat kan ik nou beter kiezen als ik een weerstation voor buiten wil?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (2)

Een weerstation dat alle gegevens in cijfers weergeeft is digitaal. Dat het radio gestuurd is, slaat meestal alleen op het uurwerk dat er in zit, dat wordt dan radiografisch aangestuurd. Dat wil zeggen dat deze klok altijd (zolang de batterij sterk genoeg is), precies op tijd loopt. Je hoeft ook nooit de zomer/wintertijd in te geven. Dat gaat vanzelf.
Verder kan de buitentemperatuur ook nog via een radiografisch zendertje doorgegeven worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Digitaal én radiogestuurd kan dus goed samengaan.
jc54
12 jaar geleden
Weerstations kunnen de luchtvochtigheid meten (binnen
en/of buiten), de luchtdruk, de binnen- en/of buitentemperatuur, en soms windsnelheid/-richting, hoeveelheid neerslag en UV-straling. Daarnaast doen ze meestal een weervoorspelling voor 1 of meer dagen, soms geven ze de maanstand aan of beschikken ze over een ingebouwd alarm, een Meteotime-verbinding (een gratis wereldwijde weersvoorspelling door een Zwitsers weerinstituut) of een mogelijkheid om het apparaat met je pc te verbinden. Voor al die extra's moet je natuurlijk wél betalen!

Terwijl een ouderwetse barometer een wijzer heeft die de luchtdruk aangeeft (zie afbeelding 1), hebben moderne barometers een digitale aanduiding (afbeelding 2).

De meeste weerstations kun je gewoon binnenshuis ophangen. Ze staan in verbinding met een sensor die je buitenshuis ophangt en die (meestal) de buitentemperatuur en luchtvochtigheid meet. Deze gegevens kun je ook binnen, op het basisstation, aflezen.

Radiogestuurd wil zeggen dat de klok die in het weerstation zit, automatisch gelijk wordt gezet. Of dat het weerstation signalen oppikt van Meteotime.
Plaatje bij antwoord
Pieter2011