Mag je als bedrijf je concurrent zwartmaken in een reclame?

Ik zag de reclame 'the next big thing is already here' van Samsung, maar ze mogen Apple toch niet zwartmaken in een reclame?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (6)

De ander zwartmaken mag niet. Reken er maar op dat dan de advocaten van de tegenpartij binnen de kortste keren op de stoep staan. Een plagerijtje, zoals in jouw voorbeeld omschreven, mag dan weer wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echt zwartmaken is niet verstandig, het gaat heel snel tegen jezelf werken. Je doelgroep zou eens medelijden met de andere partij kunnen krijgen en jou verder negeren.
Een grapje kan wel, en waarschijnlijk gaat de concurrent daar weer op reageren
12 jaar geleden
Nee, je mag je concurrent niet zwart maken. Je mag wel op basis van feiten aangeven waarom jij beter bent dan de concurrentie in het algemeen. Een opmerking zoals the next best thing is already here zegt absoluut niets over andere merken en kan dus gewoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In amerika mag jet schijnbaar wel zat op vakantie een amerikaanse zender te kijken en daar zaten de verzekeringsmaatschappijen elkaar met naam en toenaam zwart te maken in de reclames
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is niet zwartmaken want bij de reclame stond er geen apple logo en dat betekent dat het niet zwart maken is
want als de logo van apple erop stond dan pas was het echt zwartmaken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"The next big thing" is geen geregistreerde merknaam of vastgelegde slogan zover ik weet. Het is puur een manier om een nieuw product aan te kondigen en die neemt Samsung over om zo te refereren aan Apple.

De leukste vind ik nog wel de "reclame-oorlog" tussen AH en Kruidvat. Zie http://youtu.be/ZZuOq-P-VFc voor een verslagje op Shownieuws (de allerbeste nieuwsbron op TV)

Of een ander voorbeeld is Jumbo vs. Aldi.
Jumbo kwam met een vergelijkende advertentie waarin stond "Het bewijs is geleverd. Jumbo is zeker zo goedkoop als Aldi en Lidl."
Aldi regeerde hierop door in hun advertentie te vermelden "Jumbo levert het bewijs: olifanten kunnen niet rekenen."

Of dit voorbeeld:
"ANWB opzegdagen

Wie zijn lidmaatschap bij de ANWB wil opzeggen, moet dit jaarlijks voor 15 november doen, anders wordt het lidmaatschap automatisch voor een jaar verlengd. Route Mobiel speelt hier handig op in door rond die tijd te adverteren met de ANWB opzegdagen."

Deze manier van oplossen is veel leuker als het inschakelen van een advocaat.. Als zal Apple (als amerikaans bedrijf zijnde) wel de mogelijkheden van een rechtzaak bekijken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Vergelijkende reclame mag volgende NL'se wet onder de volgende voorwaarden:
•geen misleiding
•vergelijkbare goederen of diensten die in dezelfde behoefte voorzien
•vergelijking op basis van objectieve en meetbare kenmerken
•reclame mag niet (te) denigrerend zijn voor concurrent of zijn product