Hoe heten de apostelen van Jezus?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
88.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb jij een vlaag van geloof vandaag? Besmet geraakt met een virusje van Alastair Reynolds?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al die Jezus vragen vandaag, er heeft waarschijnlijk een klas veel huiswerk gekregen over Jezus..

Antwoorden (4)

ze heetten:
1. Andreas (broer van Simon Petrus)
2. Bartolomeüs
3. Filippus
4. Jakobus (zoon van Alfeüs)
5. Jakobus de Meerdere (bijgenaamd Boanerges, zoon van Zebedeüs)
6. Johannes (bijgenaamd Boanerges, zoon van Zebedeüs)
7. Judas Taddeüs (ook wel Judas Lebbeüs genoemd, broer van Jakobus de Mindere)
8. Matteüs (ook wel Levi genoemd)
9. Mattias (nam na de hemelvaart de plaats in van Judas Iskariot)
10. Simon Petrus (Petrus is een vertaling van zijn bijnaam Kefas)
11. Simon (met vaak als toevoeging "de Zeloot" of "de IJveraar")
12. Thomas
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha ik had juist hetzelfde gevonden :)
Andreas (broer van Simon Petrus)
Bartolomeüs
Filippuss
Jakobus (zoon van Alfeüs)
Jakobus de Meerdere (bijgenaamd Boanerges, zoon van Zebedeüs)
Johannes (bijgenaamd Boanerges, zoon van Zebedeüs)
Judas Taddeüs (ook wel Judas Lebbeüs genoemd, broer van Jakobus de Mindere)
Matteüs (ook wel Levi genoemd)
Mattias (nam na de hemelvaart de plaats in van Judas Iskariot)
Simon Petrus (Petrus is een vertaling van zijn bijnaam Kefas)
Simon (met vaak als toevoeging "de Zeloot" of "de IJveraar")
Thomas
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Andreas (broer van Simon Petrus)
Bartolomeüs
Filippus
Jakobus (zoon van Alfeüs)
Jakobus de Meerdere (bijgenaamd Boanerges, zoon van Zebedeüs)
Johannes (bijgenaamd Boanerges, zoon van Zebedeüs)
Judas Taddeüs (ook wel Judas Lebbeüs genoemd, broer van Jakobus de Mindere)
Matteüs (ook wel Levi genoemd)
Mattias (nam na de hemelvaart de plaats in van Judas Iskariot)
Simon Petrus (Petrus is een vertaling van zijn bijnaam Kefas)
Simon (met vaak als toevoeging "de Zeloot" of "de IJveraar")
Thomas

Meer informatie kun je vinden op Wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Apostel
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op verschillende plaatsen in de schrift worden verschillende lijsten opgeaomd:

"De oorspronkelijke twaalf discipelen / apostelen worden in Matteüs 10:2-4 opgenoemd: “De namen van de twaalf apostelen zijn deze: allereerst Simon, die Petrus genoemd wordt, en dan Andreas, zijn broer, Jakobus van Zebedeüs, en Johannes, zijn broer, verder Filippus en Bartolomeüs, Tomas en de tollenaar Matteüs, Jakobus van Alfeüs en Taddeüs, Simon Kananeüs en Judas Iskariot, die Hem overgeleverd heeft." De Bijbel somt de 12 discipelen / apostelen ook op in Marcus 3:16-19 en Lucas 6:13-16. Wanneer de drie passages met elkaar vergeleken worden, dan blijken er een paar verschillen in de namen voor te komen. Het lijkt dat Taddeüs ook bekend stond als "Judas van Jakobus" (Lucas 6:16) en Lebbéüs (Matteüs 10:3). Simon de Zeloot stond ook bekend als Simon Kananeüs (Marcus 3:18). Judas Iscariot, die Jezus verried, werd in de twaalf apostelen vervangen door Mattias (zie Handelingen 1:20-26). Sommige mensen die de Bijbel onderwijzen zien Mattias als een “ongeldig” lid van de 12 apostelen en geloven dat in zijn plaats de Apostel Paulus God’s keuze was om Judas Iskariot als de twaalfde apostel te vervangen."