Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Combinatie 30V en 3A gevaarlijk?

Een apparaat (een labvoeding) levert het volgende:

-Uitgangsspanning 0-30V DC
-Uitgangsstroom 0-3A DC

Is deze combinatie (bij max. 30V en 3A) gevaarlijk indien je met je handen in aanraking zou komen met de draden of anderszins?

14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Nee. Deze combinatie is niet gevaarlijk. De 3A DC is overigens een maximale stroom die de voeding kan leveren. Bij lichamelijke aanraking met 30V DC loopt daar nog geen 5 mA van door het lichaam. En dat is absoluut niet schadelijk. Je zal het denk ik niet eens voelen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe weet je dat er nog geen 5mA zal gaan lopen? Interesting?!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou. Dat is hypotetisch. Maar in droge toestand zal je weerstand een 30000ohm bedragen. In drijnatte toestand een 600ohm. Ik ben hier ergens tussenin gaan zitten. Met een beetje bezwete handen zit je op ongeveer 10000ohm. Dit kan je overigens ook met elke multimeter nameten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stel dat je drijfnat zou zijn, zou er dus een stroom gaan lopen van 30/600=50 mA.
Dit is 1/10 van een stroom die mogelijk dodelijk is. Je hebt dus gelijk (+) Het ging mij meer om de getallen. Deze kende ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer het met je tong en je voelt het wel degelijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eerst nog eens zien of deze voeding bij maximale uitgangsspanning ook de maximale stroomsterkte bereikt, of dat deze inzakt
bij "normaal" gebruik is het in ieder geval niet dodelijk
Nee, dat is ongevaarlijk.

De spanning van 30 Volt is de oorzaak van een eventuele stroom die er gaat lopen.
Kom je er met beide handen aan, dan loopt er inderdaad een stroom door je lichaam, maar doordat het menselijk lichaam een heel slechte geleider is, is die stroom klein.

Pas vanaf ongeveer 44V ga je iets van die stroom voelen. Hoe hoger de spanning, hoe hoger de stroomsterkte. En die stroomsterkte is wat je voelt.

Je kunt dus niet spreken van een combinatie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het menselijk lichaam is zeker geen heel slechte geleider. Waarom denk je anders dat je je voeten bij elkaar moet doen als het bliksemt en je zin in een wei. Als er stroom onder je voeten door loopt, zal deze via je voeten gaan i.p.v. door de grond. Het menselijk lichaam is een middelmatige geleider omdat ons bloed een zoutoplossing is. (met nog veel meer, maar het gaat erom dat het stroom geleid).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geloof mij maar, als je de accupolen van mijn vrachtwagen
aanraakt tijdens het starten dan voel je dit weldegelijk!!
het gaat gewoon om 24Vdc (bijna de helft van jouw 44V) spieren geleiden stroom juist relatief goed en wat dacht je van de neuronen in je hersenen, daarintegen is de opperhuid weer een isolator
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je de accupolen van mijn vrachtwagen
aanraakt tijdens het starten dan voel je dit weldegelijk!!
========================================
Omdat zodra je de sleutel terug laat vallen je een inductiepuls van de startmotor terug krijgt.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing