Hoe wordt de COP van een koelkast berekend?

En de Coëfficiënt of Performance van andere witgoed apparaten wellicht zoals de wasmachine en vaatwasser?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

Om misverstanden te voorkomen: DÉ cop van een apparaat bestaat niet (zie bron 1). De cop is namelijk afhankelijk van de omgevingsomstandigheden (m.n. de omgevingstemperatuur) waarin een apparaat verkeert. De cop zoals die door fabrikanten wordt opgegeven is daarom de meest gunstige cop, die gehaald kan worden onder de meest ideale omstandigheden (zie bron 2).

De cop wordt dus gebruikt om aan te geven hoe efficient een apparaat verwarmt (= warmte toevoegen) of koelt (= warmte onttrekken). Je kunt deze waarde berekenen door de verhouding te bepalen tussen de uiteindelijk verkregen warmte (of koeling) en de hoeveelheid electriciteit die je er in stopt (zie bron 3 en zie eerste plaatje). Hoe hoger de cop waarde, hoe efficienter en dus energiezuiniger het apparaat.

Voorbeeld 1
Je hebt een warmtepomp die 100 kilowattuur aan warmte genereert terwijl je er 25 kilowattuur aan electriciteit in moet stoppen om de pompt te laten draaien en deze warmte te genereren (de oveige 75 kilowattuur komt bijvoorbeeld uit aardwarmte en dus niet van electriciteit), dan is de cop 100/25 = 4.0 (zie bron 2).

Voorbeeld 2
Je hebt een electrisch straalkacheltje. Alle energie uit het stopcontact wordt rechtstreeks omgezet in warmte. De cop van het kacheltje is dus 1.0 exact.

Er bestaat ook een algemene formule waarmee je de cop kunt berekenen en die luidt (zie bron 4):

cop = n(r) x n(c) = n(r) * Tlaag / (Thoog - Tlaag)

Waarbij geldt: Tlaag = de temperatuur van de verdamper, uitgedrukt in graden Kelvin (= °C + 273), Thoog = de temperatuur van de condensor, ook uitgedrukt in graden Kelvin, n(r) = het machinerendement en n(c) = het theoretische koeleffect.

Voorbeeld 3 (zie bron 4)
Een een koelkast, zoals in jouw vraag staat => De temperatuur van de koude plaat in de koelkast is -5°C (Tlaag = -5 + 273 = 268°K), de temperatuur van de condensor is 45°C (Thoog = 45 + 273 = 318°K), het machinerendement is 25 % (Er treden allerlei verliezen op waardoor niet alle toegevoerde energie wordt omgezet in koeling en dus is n(r) altijd kleiner dan 100%)

CoP = 0,25 x 268 / (318 – 268) = 1.34
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartstikke bedankt voor u antwoord =] u heeft ons al stukken vooruit geholpen met ons project