Verbruikt een gedimde lamp minder stroom?

Of gaat de overtollige energie in de dimmer verloren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
19.7K

Het beste antwoord

Ik hoop dat dit je weer wat wijzer maakt:

http://www.olino.org/articles/2007/02/09/dimmer_efficientie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

nee dat maakt niets uit de stroom die de lamp minder verbruikt gaat naar de dimmer die wordt daarom ook warmer
dus het verbruik is hetzelfde je kunt dan beter een lamp pakken met een lagere wattage als je minder fel licht wilt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja de triac kapt de stroom af, dus de stroomsterkte neemt af, maar de dimmer neemt wel wat efficiency weg...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De lamp zelf gaat minder stroom verbruiken, maar wordt verhoudingsgewijs minder efficient. De lichtopbrengst van de gloeilamp zakt namelijk sneller in dan de warmteproduktie.
Daarnaast zorgt het aansnijden van fasen ervoor dat er blindstroom gaat lopen. Die stroom wordt niet gebruikt door je lamp, en vind je ook (nog) niet terug op je energierekening, maar moeten wel opgewekt en getransporteerd worden.
Dimmers zijn hartstikke leuk om het gezellig te maken, maar als je je elektriciteitsverbruik wilt beperken kun je beter op zoek naar goede LED-lampen met weinig blindlast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn verschillende dimmers om een lamp te dimmen. Zo heb je oude en nieuwere (elektronische) versies. Je moet daar niet te theoretisch over doen, “meten is weten”. In de handel zijn goedkope digitale energiemeters te krijgen. Ons bureau met 3 pc’s en 1 TV (met veel randapparatuur) verbruikt 106W met het licht volledig gedimd en 387W niet gedimd. Je verbruikt dus wel degelijk minder als je dimt!
Naarmate ik de dimmer traag openzet gaat ook het wattage even traag van 106W naar 387W.
Mijn halogeenlamp met dimmer is 5 jaar oud. (Mijn energie meter is van Profile en kost 19 euro).

Ps: Trek ik de stekker van mijn lamp uit, blijft het verbruik 106W...