Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Verbruikt een gedimde lamp minder stroom?

Of gaat de overtollige energie in de dimmer verloren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
19.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik hoop dat dit je weer wat wijzer maakt:

http://www.olino.org/articles/2007/02/09/dimmer_efficientie
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

nee dat maakt niets uit de stroom die de lamp minder verbruikt gaat naar de dimmer die wordt daarom ook warmer
dus het verbruik is hetzelfde je kunt dan beter een lamp pakken met een lagere wattage als je minder fel licht wilt
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja de triac kapt de stroom af, dus de stroomsterkte neemt af, maar de dimmer neemt wel wat efficiency weg...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De lamp zelf gaat minder stroom verbruiken, maar wordt verhoudingsgewijs minder efficient. De lichtopbrengst van de gloeilamp zakt namelijk sneller in dan de warmteproduktie.
Daarnaast zorgt het aansnijden van fasen ervoor dat er blindstroom gaat lopen. Die stroom wordt niet gebruikt door je lamp, en vind je ook (nog) niet terug op je energierekening, maar moeten wel opgewekt en getransporteerd worden.
Dimmers zijn hartstikke leuk om het gezellig te maken, maar als je je elektriciteitsverbruik wilt beperken kun je beter op zoek naar goede LED-lampen met weinig blindlast.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn verschillende dimmers om een lamp te dimmen. Zo heb je oude en nieuwere (elektronische) versies. Je moet daar niet te theoretisch over doen, “meten is weten”. In de handel zijn goedkope digitale energiemeters te krijgen. Ons bureau met 3 pc’s en 1 TV (met veel randapparatuur) verbruikt 106W met het licht volledig gedimd en 387W niet gedimd. Je verbruikt dus wel degelijk minder als je dimt!
Naarmate ik de dimmer traag openzet gaat ook het wattage even traag van 106W naar 387W.
Mijn halogeenlamp met dimmer is 5 jaar oud. (Mijn energie meter is van Profile en kost 19 euro).

Ps: Trek ik de stekker van mijn lamp uit, blijft het verbruik 106W...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding