Hoe kan het dat ik woorden van veraf niet kan lezen.

Ik heb dit vooral bij straatnaam borsen en verkeersborden met tekst.
Ik kan alles superscherp zien. zelfs de kleinste takje van een boom van erg ver weg.
Maar een straatnaambord van dertig/ twintig meter is wat waziger.
Mijn ogen beginnen dan ook heel erg te tranen.
Ik moet er wel even bij vermelden dat ik hier op zonnige dagen geen last van heb.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me een sterk stuk.

Het beste antwoord

mogelijk een vorm van nachtblindheid. Je ogen zullen bij een meting als goed gemeten worden terwijl je zelf denkt dat het niet zo is. Het contrast tussen de te lezen letters en de kleur er omheen is de oorzaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik heb precies hetzelfde gehad en dan weet ik dat het weer tijd wordt om naar de opticiën te gaan omdat mijn bril een half punt sterker of zwakker moet worden. Dit omdat straatnaambordjes het meeste van je scherpstelvermogen vvragen en omdat minder licht ook meer van je capaciteit vraagt zal je in die situatie het eerst merken dat het moeilijk wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wslijk een soort dyslexie, of een oogafwijking zou kunnen.
de opticien kan je ogen doormeten. weet je wellicht wat meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent dan bijziend. Dan heb je meestal een bril nodig. Dichtbij zie je perfect, ver niet zo goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie voor de rest alles perfect van veraf. alleen woorden niet.
Is dit dan nog ateeds bijziend?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaa. Ik heb dat ook en moest een +bril krijgen. Straatnamen bijvoorbeeld zijn moeilijk te lezen zonder mn bril
Je bent bijziend. Als het erg licht is dan is je pupil kleiner en daardoor is de scherptediepte beter en kun je de teksten wel lezen. Vaak zie je mensen met bijziendheid ook de oogleden toeknijpen om toch nog een scherp beeld te krijgen. Ik wordt een jaartje ouder en ik heb hetzelfde met lezen op kortere afstanden, als het erg licht is gaat het makkelijker.