koelkast slaat pas af na ernstige ijsvorming achterwand. Als het ijs weg is slaat ie weer aan. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (3)

Je hebt een zelfontdooiende koelkast, de thermostaat probeert eerst de ingestelde temperatuur te bereiken, als dat gebeurd is dan zal de temperatuur van de achterwand weer boven het vriespunt moeten komen om opnieuw te gaan koelen.
Je hebt waarschijnlijk de temperatuur zeer laag ingesteld zodat de koelkast er lang over doet om te koelen, bovendien zal er veel vocht in de koelkast aanwezig zijn.
Er bestaat nog de mogelijkheid dat het verwarmingselementje dat de achterwand moet ontdooien niet (meer) werkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de deur nicht goed sluit of op andere wijze de koeling niet goed loopt, kan er ijs ontstaan. Bijvoorbeeld als de koelkast te koud staat en z'n warmte aan de achterzijde niet kwijt kan. Na het niet-rechtstandig verplaatsen van de koelkast (bij een verhuizing bv) duurt het even voordat het koelmiddel beneden zit. Zet je de koelkast dan te vroeg aan, kan er ijs ontstaan die het circuit blokkeert. De koelkast draait dan wel, maar koelt niet voldoende/op de verkeerde plaats.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi gast85783,

probeer eerst het zwarte 'rek' aan de achterzijde voorzichtig schoon te maken.
zorg voor een goede ventilatie achter de koelkast, dus alle grote stofvlokken weg, lucht moet vrij langs de condensor kunnen stromen. (dat rek is de condensor)

dan in de koelkast, daar zit de verdamper, eveneens een vergelijkbaar 'rek' meestal in de wand verwerkt.
de ijsvorming komt van luchtvochtigheid in de koelkast.
vermoedelijk is de rubberen rand van de deur kapot, want anders kan het nooit zo ernstig zijn.

het is mogelijk dat er wat koudemiddel uit het systeem, is weggelekt, dan werkt de boel niet meer optimaal.
ook de omgevingstemperatuur is van grote invloed op de juiste werking van de koelkast.
staat hij in een koude schuur, dan werkt hij NIET goed. klinkt onlogisch, het is al koud, de koelmachine hoeft nauwelijks nog te koelen.
het klinkt leuk, maar helaas werkt het niet zo.
de koelkast is ontworpen voor kamertemperatuur.
nou is 15 graden geen probleem, maar 5 graden is te koud.

een van de antwoorden heeft het over een ontdooi automaat, dat is een verwarmingselement over de thermostaat geschakeld. als de thermostaat uit schakelt (omdat de gewenste temperatuur is bereikt) schakelt een verwarmingselement in, om de verdamper te ontdooien.
heb je nog zo'n ouderwets stroomvretend geval, dan onmiddellijk weggooien en een nieuwe kopen.
het ding is veel te duur.

weggooien is niet het juiste woord, de koolwaterstoffen (freon) moet worden afgezogen, omdat het erg schadelijk is voor de ozon laag hoog boven ons. jouw en mijn kinderen willen ook van de zon genieten, dus naar de afwerkplaats brengen.

veel koelplezier.
proost!
want dat staat er natuurlijk ook in.
groeten, Dré