Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn tl-balk start heel erg langzaam. Helpt het om de starters te vervangen en moeten er elektronische starters in?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

hoi Pedro,

trage start van TL's kan meerdere oorzaken hebben.
één daarvan is temperatuur!

bevind de TL zich in een koude omgeving, dan start hij trager.
elektronische starter is leuk, doet wel iets, maar beter is het om het gehele voorschakelapparaat door een elektronische verzie te vervangen.

de buis start sneller, brand gelijkmatiger, geeft meer licht, heeft een hoger rendement en is zuiniger.
kortom, een elektronisch VSA is duur, maar als je de buis lang gebruikt, wordt de investering terug verdiend.

gebruik je de buis niet lang, maar moet je vaak starten, dan is de winst dat de ergernis van de trage start er niet meer is.

ik heb dit gedaan in mijn (koude) fietsenschuur.
de oude situatie: ik stond al bijna met fiets en al buiten, eer het licht brandde.
nu: knop aan, licht aan en in het licht mijn fietstas vullen en fiets naar buiten brengen. veel licht toegewenst.

groeten, Dré
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Kan ik een elektronisch voorschakelapparaat kopen voor twee lampen van 36 Watt en waar kan ik dit het beste kopen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klikkerdeklik naar: http://www.elektrowestland.nl/verlichting/hulpmaterialen-verlichtingsarmaturen/voorschakelapparaat/ph-vsa-voor-tl-hfb236tld.html voor 2 TL buizen, (in één armatuur)
deze kost zo'n 35 euro
veel suc6
groeten, Dré

Andere antwoorden (1)

ja, ik zou de starter even vervangen. Misschien zijn de tl-buizen ook wel op hun eind. Electronische starters zijn 4x duurder dan normale (4 euro) maar je kunt ze natuurlijk wel hergebruiken als de tl kapot is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding