wat is de betekenis van het woord stop?

Eigenlijk hier mijn gehele vraag: Wat is de betekenis van het woord stop, in stop(zekering) en in stopcontact?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Denk net als de stop in de fles, dus een ding dat je in een gat stopt. Plaatje: stopfles.

Toegevoegd na 1 minuut:
De namen stopcontact en stop komen trouwens uit het spraakgebruik. De officiele namen zijn `Wandcontactdoos`en `Smeltveiligheid`.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het woord "stop" kan verklaard worden met de vertaling van het Engelse woord "plug", een voorwerp om een gat mee te stoppen.
Ook zou je voor de zekering nog kunnen denken aan het stoppen van een overbelasting, het doorbranden van de zekering als de stroom te groot wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
stop is oud-nederlands voor steker, ergo: stekercontact
denk ook aan INsteken

een zekering is ook een soort van steker, bovendien zorgt het ervoor dat de electriciteit "stopt" bij overbelasting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi muziekmeid,

een stopcontact is een bestaand ding, maar daarover later
het ding dat in de volksmond zo wordt genoemd heet officieel een wandcontactdoos

de stekker die hierin gaat, heet officieel contactstop
en de contrastekker die heet koppelcontactstop.

en nu dat stopcontact, dat is het samenstel van een wandcontactdoor en contactstop.
maar ook het samenstel van koppelcontactstop en contactstop wordt stopcontact genoemd.

kom daar maar eens om in een gewone elektriciteitszaak, ze zullen je vreemd aan kijken.
blijf deze dingen dus noemen zoals we allemaal noemen.

een zekering, zoals de stoppen in de meterkast, heet officieel een smeltpatroon. daarin komt het woordje stop niet voor.
je hebt twee typen, de D-patroon en de L-patroon.
de 'gewone' stop is een D-patroon.
bij de D patroon bepaald de diameter de waarde, je kan wel een kleinere waarde inschroeven, maar geen grotere zekering
bij de L-patroon kan je met een beetje rommelen wel een langere stop inschroeven.
zo krijg je een blote schroefrand waarop de spanning staat da's gevaarlijk, vandaar dat deze stoppen niet meer worden gebruikt.
in heel oude huizen kom je nog wel eens L-patronen tegen.
als je het geluk hebt zo'n huis (meestal sloop) tegen te komen, demonteer de boel voorzichtig, het zijn museumstukken!

zo, nu weer naar de gewone wereld, waar de stekker in het stopcontact wordt gestoken, waar de stop in de meterkast wordt vervangen als hij is doorgeslagen.

groeten, Dré Jansen