Wat gebeurd er als je kortsluiting maakt met een condensator van 2 farad dat aangesloten is met een accu?

Ik had ooit wel is gehoord dat een condensator kan exploderen bij kortsluiting maar ik wil het zeker weten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (2)

Als je een condensator met een stevige verbinding kortsluit dan gaat er gedurende een kort moment heel veel stroom lopen.
Er bestaat dan een kans dat de temperatuur in de condensator zo hoog oploopt dat het elektrolyt gaat koken en dus de condensator "opblaast".
Als de condensator ook nog aangesloten is op een accu dan kan ook de accu hetzelfde lot ondergaan.
Het is dus raadzaam om dergelijke experimenten niet uit te voeren en een dergelijke installatie altijd met geschikte zekeringen uit te voeren.
Alle bedrading die je rechtstreeks op een autoaccu aansluit kan in brand vliegen als je zonder zekeringen een kortsluiting veroorzaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi tollymaster4,

2 farad, dat is zeker een elco, die heeft een 'explosieluikje' onder het rubberen schijfje aan de + zijde.
laat het elektrolyt niet in je ogen schieten.
als de spanning iets te hoog oploopt klapt hij meteen.

een accu, maar daarvan zijn er vele typen, kan ook ploffen, maar meestal zal dat niet zo'n vaart lopen.
van een volle kortsluiting zal hij niet opknappen, de platen trekken krom, kunnen inwendig kortsluiten, met alle gevolgen van dien. kortom, laat het experiment achterwege.

maar ik begrijp wat je bedoelt, ook ik heb in mijn jonge leventje geëxperimenteerd... erg leuk en leerzaam.
zet een goede veiligheidsbril op.

veel plofplezier.
groeten, Dré