Als wij de oven van ons elektrisch fornuis aanzetten, slaat steeds de aardlekschakelaar af. Wat kan hier de oorzaak van zijn?

Behalve als de functieknop in de "heteluchtstand" staat, gaat het goed.Het betreft hier een Pelgrimfornuis van het type PF39 rvs/P04

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
35.6K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dank je wel Dré, ik ben vanavond geholpen door jouw antwoord!
Onze Miele oven zorgde voor lekstroom die de aardlekschakelaar activeerde. .
Stekker op jouw advies omgedraaid en voilá, het probleem is (vooralsnog) opgelost.
Dank!
Klaas

Het beste antwoord

hoi hdeknijf,

een aardlek schakelaar spreekt aan als er een stroomverschil van 30 mA tussen fase en nul ontstaat.
dus bij volle kortsluiting, overbelasting, etc zal de aardlek NIET aanspreken (daar zijn andere dingen voor)

er is een stroomlek, groter dan 30 mA, dat hoeft niet persé alleen de oven te zijn, het is een optelsom van de lektstromen van alle aangesloten apparaten achter de aardlekschakelaar.

het kan heel goed zijn, dat de oven slechts 10 mA lekt en daar is niets mis mee, dat is toegestaan.
de koffiezetter kan ook 10 mA lekken, geen probleem.
de wasmachine lekt ook en als dat 10 mA is, is er niets kapot.
dan zit je al aan de 30 mA, als er ook nog een waterkoker met een lekstroom van 10 mA aanwezig is, dan kan het zo maar gebeuren dat bij het inschakelen van de oven de aardlek aanspreekt.

een simpel trucje, keer de stekker om, mogelijk zit het lek aan één kant van het (gesinterde) verwarmingselement.
als het lek dichter bij de nul zit, dan vloeit er minder lekstroom.
de fout is daarmee niet verholpen, maar je kan wel de oven veilig gebruiken, immers bij te grote lek schakelt de boel uit.
dit is het proberen waard.

anders verwarmingslement vervangen
gesinterde verwarmingselementen lekken altijd en overal, zo zitten die dingen nu eenmaal in elkaar.
je kan de lekstroom gewoon meten, met een simpele universeelmeter is dit al mogelijk.

veel suc6 en bakplezier
groeten, Dré Jansen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Erg goed en uitgebreid antwoord!

Andere antwoorden (4)

Dit zal waarschijnlijk overspanning zijn, dan staan er teveel apperaten aan op die groep.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de duidelijkheid teveel stroom die gevraagd word door die groep!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zal de zekering voor de desbetreffende groep eruit gaan en niet de aardlekschakelaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zit zelf ook in die richting te denken.
Maar met de antwoorden kan ik voorlopig vooruit met zoeken naar de oorzaak.
Dan trekt is de groep om waar die op aangesloten zit.beter is een aparte groep voor elk "zwaar" apparaat zoals een oven of wasmachine. Ik ben bang dat je wel een elektricien nodig zal hebben om het ding op een andere of nieuwe groep te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zal de zekering voor de desbetreffende groep eruit gaan en niet de aardlekschakelaar.
Bij het aanzetten van een electrisch apparaat is er vaak een relatief hoge piekstroom die nodig is. Die kan de betreffende groep niet leveren. Dus springt de aardlekschakelaar uit. Als je geen dure electricien wilt optrommelen, kan je ook nog kijken welke apparaten nog meer op dezelfde groep zitten en die wellicht op een ander stopcontact (die op een andere groep zit) aansluiten. Of diegene die het fornuis heeft aangesloten heeft je niet goed advies gegeven (of het is niet opgevolgd), m.b.t. een benodigde uitbreiding in de stoppenkast, of er is later (zware) apparatuur bij gekomen die op een stopcontact op dezelfde groep is aangesloten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is ook nog een kleine kans dat er kortsluiting zit in het electrische gedeelte van de oven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij overbelasting zal de zekering voor de desbetreffende groep eruit gaan en niet de aardlekschakelaar.
kan goed in de schakelaar zitten
even uit testen dan