Wat voor practica kan je doen met infrarood?

Wij hebben ons profielwerkstuk over infrarood, en we lopen vast want we kunnen geen proeven/practica doen. Kan iemand ons aub helpen? We hebben geen geld of dure apparaten ter beschikking. We hebben wel een infrarood lamp. Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (3)

Bedenk proefjes met een infrarood-afstandsbediening, vrijwel elke videocamera is gevoelig voor IR-licht.
Het is bijvoorbeeld heel makkelijk om te zien of een IR-afstandsbediening werkt door er met een digitale camera van een mobieltje naar te kijken, je ziet de IR-LED dan duidelijk als een blauwachtig lichtpuntje knipperen.
Probeer aan een filterfolie te komen dat alleen IR-licht doorlaat, met de infraroodlamp en een digitale camera met een stukje filter ervoor kun je zien welke materialen IR doorlaten of reflecteren (glas? perspex? water? etc. etc.)
Een klein stukje filter moet al voor weinig geld te vinden zijn toch?
Op de site hieronder staan diverse DIY filtertips

Toegevoegd na 24 minuten:
Een combinatie van een theaterkleurfilter 26 Bright Red en 181 Congo Blue met eventueel nog een groen filter erbij houdt al heel veel zichtbaar licht tegen.
Alle theaterkleurfilters zijn zoveel mogelijk doorlaatbaar voor IR licht om te voorkomen dat het filter smelt of de lamp erachter te heet wordt.
Bovenstaande kleuren zijn in vrijwel elk theater standaard aanwezig, als je de afdeling techniek vriendelijk vraagt krijg je zo een paar stukjes van een paar decimeter mee.
Anders is het per rol voor enkele tientjes bij Flashlight in Utrecht of andere lichtverhuurbedrijven te koop.

Toegevoegd na 29 minuten:
De onderste foto is door een dergelijke combinatie LEE-filters gemaakt, met het oog was het vrijwel ondoorzichtig, mijn Coolpix van Nikon maakte er dit heldere beeld van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een z.g. prima kan je gewoon licht "breken" in de verschillende kleuren waaruit het is opgebouwd. Je krijgt dan min of meer het bovenste plaatje uit Koos z'n bericht. Infrarood ligt net buiten het zichtbaar spectrum en geeft tevens warmte af. Dat kan je vervolgens aantonen met een thermometer.
Om het verschil met andere kleuren aan te tonen, die minder warmte afgeven is een bouwlamp o.i.d. waarschijnlijk makkelijker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een afstandsbediening stuur je via infrarood codes naar een ontvanger in b.v. een TV toestel of DVD speler. Bij webshop Dick Best hebben ze simpele IR ontvangers (SFH5110-36). Wellicht moet je je een leraar om hulp vragen om de codes op een oscilloscoop zichtbaar te maken. Een voorbeel met uitwerking voor aansluiten op een PC is te vinden in de link hieronder.