is mijn exterbe harddisk kapot?

Bij het kopiëren van een behoorlijk aantal foto's van een SD-kaartje naar de externe harddisk liep mijn computer vast. Met een harde reste heb ik deze toen weer opnieuw aangezet. Sinds die tijd doet de PC er wel 15 tot 20 minuten over om op te starten. Als dat eenmaal gebeurt is, zie hij wel alle 3 de partities van de harde schijf maar hij kan ze niet benaderen. Naa heel lang denken en aarzelen komt er een foutmelding dat het pad niet juist is, en de computer loopt weer vast. Wanneer is de schijf loskoppel, start de PC wel normaal op.
De de schijf stuk zou zijn vind ik een te makkelijke en te snelle conclusie. Hij is nog geen 2 jaar oud en als het wel stuk zou zijn, zou hij ook geen driveletters moeten geven. Het lijkt iets softwarematigs. Opstarten in safe mode helpt niet, dan blijft de pc ook heel lang hangen op drivepnp.sys.
Is iemand bekend met dit probleem. Ik heb gegoogeld maar kom niet veel verder dan dat het vaker voorkomt, maar nergens een oplossing.

Alvast bedankt,

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry voor de typefoutjes. Komt door de kleine toetsjes op de blackberry....

Toegevoegd na 6 dagen:
Ben er nog steeds niet uit.
De directory structuur kan wel gelezen worden als ik hem op een andere pc aansluit.
Krijg nu ook crc foutmeldingen....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Volgens mij heb je voorheen iets op je externe schijf geplaatst waar je computer naar zoekt bij het opstarten, en het niet meer vind. Vandaar de lange wachttijden ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien toch is kijken of je b.v. geen snelkoppeling hebt op je computer die verwijst naar een verwijderde data op je externe schijf
Als de externe schijf leesfouten geeft, klopt je verhaal dat opstarten heel lang duurt, windows probeert namelijk telkens weer opnieuw de schijf te lezen. Als je eerst je pc opstart en wacht tot je normaal kan aanmelden enz, sluit dan pas de externe harddisk aan. Als het nu weer lang duurt voordat de harddisk informatie zichtbaar word, is de harddisk toch de boosdoener. Als dit dus zo is en er staat belangrijke gegevens op de harddisk, moet je heel voorzichtig te werk gaan, om de gegevens te reden.

Ik weet niet hoeveel kennis je hebt van pc's maar het redden van harddisk gegevens is een lastige klus.

Gebruik eventueel de hiren's boot cdrom hier staan tools op die je nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Google ff,dan vind je zo'n download versie.
word de harddisk aangestuurd via usb?
zoja,kan de usb aansluiting de stroom leveren voor de harddisk?
anders met aparte kabel of stekkervoeding voeden.