hoe komt het dat als ik mijn gsm in de buurt van een box zet dat als ik een sms krijg of verstuur dat de box dan begint te piepen?

als ik dan een sms krijg begint de box te piepen (ziet lang).
als het piepen gedaan is krijg ik een sms.
en als ik een sms verstuur dan begint de box weer te piepen.
hoe komt dit/dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Als jouw telefoon contact heeft met de GSM-mast bij jou in de buurt dan zal hij zijn zender inschakelen om over en weer data uit te wisselen.
Het zendvermogen kan tot een paar watt oplopen als de GSM mast ver weg is.
De zendfrequentie van de zender is 800 of 1900 MHz.
De draad van jouw box vangt een deel van dat signaal op en voert dat naar de versterker.
Als de versterker daar niet tegen beveiligd is dan zal de energie in de versterker gedemoduleerd worden (zoals een radio doet) en als geluid door de versterker mee versterkt worden en dus weer hoorbaar zijn in de speakers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor je antwoord

Andere antwoorden (2)

De gsm geeft straling af die de frekwentie van de boxen storen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat noemt men EMC, Elektro Magnetische Compatibiliteit. Oftewel de mate waarin elektrische of elektronische apparaten storen. Allerlei elektrische apparaten kunnen een stoorbron vormen, maar in het bijzonder geldt dat voor apparaten die intern hoogfrequente wisselstromen gebruiken. Een goed voorbeeld is een computer, die tegenwoordig al met gigahertz frequenties werkt.
Gloeilampen en audioversterkers zullen niet gauw als stoorbron optreden, om de simpele reden dat ze niets met hoge frequenties doen.
Radio en TV zenders zijn uiteraard altijd stoorbronnen, maar alleen als het signaal ergens terecht komt waar we het niet willen hebben.

Het heeft dus met de frequentie van een mobilie telefoon te maken, misschien dat iemand anders wat dieper in detail kan gaan en een heldere toelichting kan/wil geven.