ik had eerst een laserlampje maar dan een beetje dikker en groter daar stond op dat hij 5 mw had en een golflengte rond de 605 is dat wel legaal ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

In Nederland is het bezit van Laserlampjes niet verboden, het hinderlijk gebruik kan onder bepaalde omstandigheden wél strafbaar zijn. (verkeer, vliegtuigen)
Een klasse 2 laser met een vermogen tot 5 mw mag in Nederland vrij verkocht worden, de golflengte van 605 nm (oranje) doet er niet toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, tot 5 mW is het legaal, daarna is het verboden. Er zijn wel meer dan genoeg manieren om makkelijk laserlampjes van 200 mW te kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naar mijn beste weten is er in Nederland geen enkele leeftijdsgrens gesteld aan het bezit van 5 mw lasers.
Ook de verkoop aan minderjarigen is m.i. niet verboden.
Op deze vraag is natuurlijk weer hetzelfde antwoord van toepassing als bij de vorige vraag:

Alle lasers t/m Class 3B zijn toegestaan in Nederland. Het is echter verboden om te handelen in lasers van Class 3A of hogere vermogens. Lasers van Class 3B zijn uitsluitend voor personen van 18 jaar en ouder. Verder is het niet toegestaan om lasers van Class 3B in het openbaar te gebruiken

Class 3B- de laser kan bij blootstelling direct ernstige oogschade veroorzaken. Vermogens van 5 tot 500 mW en lasers met onzichtbare golflengtes bij lagere vermogens. De interne lasers in cd- en dvd-branders vallen onder deze categorie wanneer de behuizing van de brander wordt geopend. Diffuus licht van dit type laser is niet schadelijk.

De grootte, dikte, kleur/golflengte maken niet uit het enige wat geldt is het aantal mW.

We weten je leeftijd niet ik schat onder de 18 dus waarschijnlijk was het verboden, als je hem in het openbaar gebruikt hebt sowieso.