Daar bedoelen ze een luchtpompje mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een membraanpomp is een type pomp behorend tot de groep verdringerpompen, die gebruikt wordt voor het verpompen van gevaarlijke vloeistoffen, of fluïda, zoals zuurstof, die in geen geval met de olie nodig voor het smeren van de lagers in contact mogen komen. Een soepel membraan wordt door een zuiger op en neer bewogen, en zo ontstaat een volumeverandering die gebruikt wordt om de vloeistof te verpompen.

Kenmerkend voor een membraanpomp is de pulserende vloeistofstroom. Dit kan in de praktijk leiden tot hoge drukken in de leidingen. Waterslag en trillende leidingen zijn dan ook een bekend fenomeen bij dit type pompen. Door hiervoor pulsatiedempers in de toe- en afvoerleidingen op te nemen kunnen veelal deze negatieve zaken (voor de installatie) worden opgeheven.

Een speciale membraanpomp is de luchtgedreven membraanpomp. Zij haalt haar energie uit perslucht. Daarmee wordt ook de maximale persdruk beperkt aangezien deze nooit hoger kan zijn dan de druk in de persluchtleiding. Gezien het hoge luchtverbruik is deze vorm in aanschaf weliswaar relatief goedkoop maar is het gebruik hiervan door het gebruik van "dure perslucht" vrij kostbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een membraanpomp is een pomp die bestaat uit een ruimte in de vorm van een ronde doos, waarbij een vlakke zijde bestaat uit een rubber vlies.
In de ruimte monden twee openingen uit met een inlaat- en een uitlaatventiel.
Met behulp van een elektromagneet wordt het vlies afwisselend ingedrukt en losgelaten zodat de inhoud van de doos steeds varieert.
Als de ruimte groter wordt zal er lucht via het inlaatventiel aangezogen worden, bij het indrukken wordt de lucht via het uitlaatventiel naar buiten geperst.
Het uitlaatventiel is gekoppeld met een slang die in het aquarium de uitstromende lucht laat terecht komen.

Toegevoegd na 12 minuten:
Bovengenoemde omschrijving is voor een aquariummembraanpomp.
Hieronder een afbeelding van een paar modellen van Eheim.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is idd een eenvoudig pompje, waarbij een membraam(soort trommelvel) heen en weer word bewogen door een motortje, waardoor water in en uit de behuizing word geperst/gezogen, de ventielen (plaatje 1) bij de in en uitgang zorgen ervoor dat het water de juiste kant op gaat.
Bronnen: