Hoeveel elektriciteit nodig op camping voor alleen opladen gsm, DS, iPod en laptop. Volstaat 3 A?

Bij reserveren camping moet ik kiezen hoeveel stroom te reserveren: 3A of 10A. Gebruik stroom uitsluitend voor opladen apparaten, niet voor lampen, koelkast, boiler e.d. Is 3A voldoende voor opladen apparatuur?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Bij 3 ampere en 220 volt is het vermogen dat je in dit geval maximaal tegelijk af kan nemen 220 x 3 = 660 watt.

dit is doorgaans ruim voldoende voor oplaadbare apparaten. Zeker als je niet alles tegelijk aan het laden zet. Op de adapters staat meestal aangegeven hoeveel vermogen (watt) ze gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit was voor mij (oen op dit gebied) het duidelijkste antwoord, want begrijpelijke uitleg en expliciete praktische informatie. Ook de andere personen die hebben gereageerd: bedankt!

Andere antwoorden (2)

Dat lijkt mij wel. Als het goed is kun je zien op je lader hoeveel amper per uur hij 'opneemt'. (amperuur). Je kunt uitreken hoeveel ampere het is als het er niet op staat. I=p/u. I is ampere (stroom) p is power (watt) u is spanning (volt). Als de wattage aangegeven staat op je lader tenminste. Let wel op, als het aantaal watt in milli weergegeven staat moet je het aantal volts ook milli maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is zeker niet ampère per uur, ampèreuur is de stroom vermenigvuldigd met de tijd die deze stroom vloeit.
In het geval van de vraagsteller is alleen van belang wat de opgenomen stroom is van alle voedingsadapters samen, dit moet binnen de aangeboden stroomaansluiting vallen.
Als de opgenomen stroom hoger is zal de zekering ongeacht de tijdsduur afschakelen, anders niet.
Voor het aansluiten van alleen deze adapters volstaat 3 A absoluut: zoals reeds genoemd heb je ruim 600 W ter beschikking.
Alleen de laptop-adapter zal in de buurt van een opgenomen vermogen van 75 à 100 W komen, de andere adapters zijn ongeveer 5 à 10 W.
Je kunt dus ook tegelijkertijd een lamp of LCD-tv aansluiten, no problem!