Is het mogelijk te solderen zonder soldeerbout?

Toegevoegd na 5 minuten:
Kan ik bijvoorbeeld het lood verwarmen en dan op de draad.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8K

Antwoorden (6)

Je kunt leidingen aan elkaar solderen met een brander. En soldeer, en vloeimiddel uiteraard.

Toegevoegd na 51 seconden:
hetzelfde geldt natuurlijk voor electronica, maar dan maak je meer kapot dan wat je aan elkaar zet...
12 jaar geleden
Het is mogelijk maar dat is niet heel nauwkeurig, tenzij je iets groots moet solderen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je handmatig elektronica-onderdelen wilt solderen dan is dat vrijwel onmogelijk.

Maar:
Surface mounted devices worden op een printplaat geplakt met soldeerpoeder op de contacten.
Deze printplaat wordt dan kort verwarmd in een oven en alle onderdelen zijn tegelijkertijd gesoldeerd.

Dit is de normale productiemethode van moderne printplaten.

Voor losse SMD componenten bij reparaties moet men een speciaal soldeerstation gebruiken dat met behulp van een heteluchtstraal werkt, dat is dus géén gewone soldeerbout.

Verder werden printplaten met "gewone" componenten met draden en pennen industrieel gesoldeerd in een soldeer-golf machine.
Wederom alle componenten tegelijkertijd ingestoken op de print, dan print met onderkant over een gesmolten golf tinsoldeer laten lopen.

Ook solderen van loodgieterswerk gebeurt meestal niet met een bout maar met een gasbrander.

Toegevoegd na 8 minuten:
Het lood smelten en op de draad laten lopen werkt niet, lood alleen is een slecht soldeermiddel en het hecht niet zomaar aan koperdraad.

Goede (hobby-)soldeer bestaat uit 60% tin en 40% lood.
Er moet een vloeimiddel gebruikt worden dat vrijkomt als men de voldoende verwarmde draad met de soldeertin in contact brengt zodat het soldeer aan de draad hecht.

Tegenwoordig mag Lood/Tin soldeer niet meer gebruikt worden in consumenten apparatuur, thans wordt een lastiger te solderen legering zonder lood maar met o.a. zilver gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn kleine strookjes soldeer in de handel die men om een draadje wikkelt en men met een brandende lucifer of aansteker versmelt met de draad of contactschoen.

(elektronicazaak)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh ja, die mogelijkheid was ik vergeten.
Nooit geprobeerd, ik gebruik wel een Weller!
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze zien er uit als die metalen zakkensluiters voor broodzakjes.
Ja! Dat noemt men hardsolderen. Gaat met een vlam, google maar eens...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je wel tin hebt, kan je er een aansteker bij houden. Heb dat wel gedaan.