Als advies om stroom te bezuinigen, zegt men dat je stekkers uit het stopcontact moet halen. Hoe zit het dan met een verdeelstekker met een knop?

Ik heb een verdeelstekker met een rode knop die je aan en uit kunt zetten, op het moment dat ik deze uit zet, verbruikt het dan alsnog veel stroom of juist niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Stekkers verbruiken geen stroom maar ongebruikte opladers wel degelijk als je ze in het stopcontact laat. Als je een verdeelstekker of een contactdoos met schakelaar hebt dan schakel je in één keer alle apparaten aan of uit die op die doos aangesloten zijn. Dat is net zo effectief als maar veel gemakkelijker dan de stekkers allemaal verwijderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, dat is een schakelaar die, als je hem om zet, zorgt dat er geen stroom meer wordt verbruikt via die stekker.
12 jaar geleden
Maar de stekker zelf blijft binnen een werkende stroomkring en blijft stroom verbruiken. Dus toch even uit het stopcontact halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pak een verdeler, schroef die open, duw hem in een stroomcontact en hou er een stroom meter bij.
En dan mag je me nog eens een min geven ! Misschien had ik bij bron moeten zeggen, resultaat uit eigen onderzoek. Want ik ben al deze dingen gaan meten. Net als een apparaat dat standby staat etc. Maar hartelijk bedankt voor de minnetjes mensen ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Vols.
Daarmee beweer je dat ook als je alles uitzet je nog steeds stroom verbruikt in je huis. Want de bedrading blijft dan ook binnen de stroom kring.
Een stekker is niet meer of minder dan een verlenging van de in huis aanwezige bedrading. Pas stekkers die tevens als spannings/stroom convertors werken verbruiken werkelijk goed meetbaar stroom als ze in het stopcontact zitten net zoals alle apparatuur met een standby knop. Elektronisch gezien heb je overigens wel gelijk....bij wisselstroom werken alle draden, zowel die in je huis aangelegd zijn als die aan het andere eind zitten van de stekker, als condesator en daarmee als impedantie.
Dit levert dus inderdaad een minimaal stroomverbruik op. Ik denk dan ook dat de minnen eerder een gevolg zijn van het ontbreken van je uitleg waar dat stroomverlies vandaan komt dan dat je echt mis zit. (Geen min of plus van mij...voor een pluis had de uitleg erbij gemoeten)
Een stekker verbruikt geen stroom als deze in het stopcontact blijft zitten daar het geen verbruiker is.Er blijft echter wel spanning op staan.Zodra je de schakelaar op het stekkerblok in de "UIT"stand staat zijn alle daarop aangesloten verbruikers afgeschakeld (dus ook uit) en loopt er geen stroom meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alle toestellen met een "power aan/uit" schakelaar (geen stand by) moet je niet uit het stopcontact trekken.
Ze gebruiken geen stroom als je ze laat zitten.