Hoeveel apparaten kunnen er op één stopcontact?

Dus als je op een stopcontact een stekkerdoos aansluit, hoeveel apparaten kunnen daar dan max. op zonder gevaar? Ik snap dat er niet drie frituurpannen o.i.d op kunnen; het gaat meer om apparatuur als tv, Xbox, blu-rayspeler, surroundset en af en toe een opladertje. Volgens mij duurt het wel even voordat je dat maximum bereikt hebt, maar weet iemand het exact?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
68.7K

Het beste antwoord

Op een groep kun je 3600 Voltampere (VA) aansluiten.
Door blindstroom en faseverschuiving is dat soms veel minder dan 3600 Watt!!
Een TL buis met trafo heeft een arbeidsfactor van doorgaans 0.39
Dat houdt in dat als je volt X ampere zou doen de TL buis veel meer energie neemt dan hij doet.
De arbeidsfactor (cos fi) speelt dan een rol.
Met 3600 Watt zou de stroom dan veel hoger zijn dat 10 ampere.
daarom geldt dit totaalvermogen van 3600Watt alleen bij Ohmse (of gecompenseerde) belasting.
met louter inductieve lasten kan de stroom dus , ondanks dat het vermogen niet overschreden wordt, toch veel te groot worden.
De STROOM door de bedrading heen is immers de beperkende factor.
Bij inductieve lasten houde men ongeveer de helft per groep aan Watts aan.
Dus is niet klakkeloos het optellen van het aantal opgenomen watts afdoende om een veilige situatie te krijgen.
Tel daarom de stroom van de gebruikers bij elkaar op en blijf daarmee onder de 16A per groep, dan zit je safe

Toegevoegd na 2 dagen:
Naar aanleiding van een reactie het volgende.
Mijn antwoord is blijkbaar voor sommigen ingewikkeld.
De vraagsteller geeft aan EXACT te willen weten hoeveel apparaten aangesloten kunnen worden voordat de grens overschreden is.
Ik ontkom er dan niet aan het effect van blindstroom te noemen en mee te nemen in het verhaal.
Eenvoudiger dan beschreven kan ik geen exact antwoord geven op de vraag.
Was dat woord EXACT weggelaten dan had ik aangegeven, dat je met 2500W aan de veilige kant zit en daarboven mogelijk niet.

Apparaten als Xbox, TV, ladertjes ed. nemen weinig stroom.
Ze bevatten schakelende voedingen die efficienter werken dan transformator apparaten.
Voordat je daarmee op 2500 watt zit heb je wel heel veel apparaten op een groep.
Wil je echter exact weten hoeveel je aan kunt sluiten dan zou je in feite een wisselstroom-amperemeter in serie met
de draad moeten zetten die de fase vanaf de groep aanvoert.
Het probleem is dat inschakelstromen erg veel hoger kunnen zijn dan de nominale stroom, zo zie je dat bij het inschakelen van sommige stofzuigers gloeilampen even dimmen, totdat de motor van de stofzuiger op toeren is.
Overigens is de zeer korte overschrijding van de maximale stroom geen probleem, de bedrading ook in het net zelf, worden daar niet heet van.
Dus voor mensen die bij benadering willen weten wat het kan hebben is het antwoord max ongeveer 2500Watt en voor mensen die het exacte verhaal willen weten verwijs ik naar het oorspronkelijke antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Er mag maximaal 3600 watt op 1 stopcontact, dus reken maar uit hoeveel apparaten dat zijn. Verschilt per apparaat namelijk, de ene TV heeft niet het verbruik van de andere.

Bij de televisie is het overigens ook nog eens zo dat het per beeld verschilt, een wit beeld neemt veel meer stroom dan een beeld met zwarte onderwerpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op 1 groep kun je 16 x 220 volt aansluiten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de vervolgvraag heeft u het over een z.g. stekkerdoos met snoer. En indien deze van professionele makelij is,
dan staat het vermogen er op.

Dus heeft u bv 10 posities om een apparaat aan te sluiten, kom dan niet boven die waarde uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op 1 groep kunnen meerdere stopcontacten zitten.
Als de groep is afgezekerd met 16 ampere mag je 16 x 220 = 3600 Watt erop aansluiten. Dat is te verdelen over alle aangesloten stopcontacten.
Je zal dan ook moeten kijken wat er al op de andere stopcontacten zit en dat meetellen.
Als er maar 1 stopcontact op de groep zit mag er dus maximaal 3600 Watt op aangesloten worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een groep is gezekerd met 16A. Dus er mag ca 3600W aangesloten worden. Het maakt hierbij niet uit of je die verdeeld over de stopcontacten of dat je alles op 1 stopcontact aansluit.

Let wel op verlengkabels. Daar staat vaak op hoe zwaar je die mag belasten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor jou apparatuur zal dat ongeveer 300 Watt zijn. Dus ruim voldoende.