Hoe heet dit apparaatje ? En hoe werkt het?

In series waar mensen op zoek gaan naar geesten en toestanden gebruiken ze vaak een apparaatje om elektrische velden te meten. Hoe heet dit apparaat en hoe werkt het?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (2)

Dat is een Geigerteller die meet de electromagnetische straling in de omgeving. Aangezien er gedacht wordt dat geesten en/of entiteiten electromagnetische straling afgeven denken ze de aanwezigheid ervan op die manier te kunnen meten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen dank!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan geef ik de + wel ;)
Cryofiel
13 jaar geleden
Geigertellers meten radioactieve straling. Voor elektromagnetische straling zijn ze niet gevoelig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit antwoord klopt inderdaad niet.
Er zijn twee soorten apparaten.

Er zijn apparaten die echt niets meten, maar die door de gebruiker in beweging worden gezet. Dat laatste kan onbewust gebeuren - dan heeft de gebruiker zelf het idee dat er iets aan de hand zou kunnen zijn, hij zet onbewust zijn apparaatje in beweging, waarna hij denkt dat dat apparaat zijn vemoeden bevestigt. Het kan ook bewust gebeuren - dan hebben we te maken met bedriegers.

Er zijn ook apparaten die wel iets meten. Die apparaten zijn dan heel gevoelig afgesteld. Daardoor meten ze allerlei toevallige elektrische velden (geen straling, maar velden), die ofwel gewoon uit de omgeving komen, ofwel worden veroorzaakt door de kleding of de haren van de gebruiker. De uitkomst is daardoor puur toevallig. Op het moment dat zo'n apparaat stomtoevallig iets aangeeft, zegt de gebruiker dat hij een geest heeft gevonden.

(Zulke apparaten heb ik wel eens gezien op een cursus over elektrische stoorvelden, die ik moest volgen om in het lab te komen van het bedrijf waar ik toen werkte. Het geringste elektrische veldje leidde al tot een pieptoon. Toen ik een gewoon plastic bekertje nam zoals dat uit een koffieautomaat komt en dat over mijn broek wreef, kon dat apparaat dat bekertje al op drie meter afstand voelen. Toen ik het bekertje dichter bij het apparaat bracht, brandde de sensor van het apparaat zelfs door.)

Maar goed, om op je vraag terug te komen: zo'n apparaat heet een (elektrische) veldsterktemeter.

Met geesten heeft het in ieder geval niets te maken. Het meten van elektrische velden is namelijk gewoon wetenschappelijk - ze zijn door de wetenschap ontwikkeld en ze worden voor wetenschappelijke metingen gebruikt. Je kunt ze echter niet gebruiken om geesten te meten. Als dat zou kunnen, zou de wetenschap het bestaan van geesten al lang hebben geaccepteerd, en dat is niet zo.

(Ik zeg dus niet dat geesten niet bestaan. Ik zeg alleen dat je ze niet kunt opsporen met een veldsterktemeter.)
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tristan van der V meldde ook te zijn aangetikt te zijn door een geest!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Huh...????
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat nou huh?