Er zijn veel verschillende soorten elektrische tandenborstels, maar wat zijn de grootste verschillen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (4)

Het trilvermogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn twee typen: sonische en pulserende. Beide zijn goed en beide poetsen over het algemeen beter dan met de hand. Er zijn mensen die met de hand net zo goed kunnen poetsen, maar dit is niet vaak het geval.

Ik heb zelf altijd een pulserende borstel gehad van Braun. Binnen die groep zat het verschil in het aantal rotaties per minuut, de batterijduur en een indicatie van de hoeveelheid stroom. Ook de timer verschilt.

Recent heb ik een test gedaan met een Philips Sonische borstel. Die zijn duurder dan de pulserende, maar na een maand wilde ik niet meer terug naar mijn oude borstel.

Het is wel zo dat de borstels van Philips die ik nu moet kopen veel duurder zijn dan die ronde van Braun die ook al aan de prijs zijn. Ik moest bij Braun mijn best doen om 6 borstels voor 25 euro te kopen, Bij de philips heb ik hier denk ik 2 borstels voor (gaan wel langer mee).

Bijgaand een artikel waar je meer leest over waar je op moet letten bij een aankoop. Soms biedt een fabrikant zoals Philips de mogelijkheid om de borstel 2 maanden uit te proberen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik kom tot de volgende verschillen:

- Aantal programma's
- Weergeven hoe vol de accu is
- Type accu
- Oplader stroom (ik kon mijn Braun oplader niet in de USA opladen en de Philips wel, bij 110 V)
- Accuduur
- Aantal trillingen
- Type rotaties (rond, 3 D, sonisch)
- Vorm van de borstel (ik vond de ronde van Braun prettig, die van Philips hebben de vorm van een gewone borstel, maar dat zijn ook sonische. Braun heeft ook sonische borstels)
- Grip (ik gebruik hem onder de douche om te poetsen, dus dan moet deze niet vallen)
- prijs (sonische zijn duur, zoek een goede aanbieding)

Toegevoegd na 8 minuten:
NB. Ik poetste met een pulserende altijd te hard. Mijn Braun heeft een sensor hiervoor, maar deze geeft pas een signaal als je echt keihard duurt. De sonische is even wennen, maar ik poets hier niet meer te hard mee. Tanden worden ontzettend glad, voel ik de hele dag.

Na een maand testen met de Philips Sonicare wilde ik niet meer anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pieter2011
13 jaar geleden
Ik ben het helemaal met je eens: de Sonicare is fantastisch!
Zelf heb ik (voorkeur voor) het oude model, waar erg dure borstels bij horen: http://www.mediamarkt.nl/mcs/catentry/HX5350-02,10259,14809,164621.html De vernieuwde serie heeft kleinere (en goedkopere) borstels, die je hier tegen een redelijke prijs (4 stuks voor 25,90 euro incl. verzendkosten) kunt kopen:
http://www.tandartsplein.nl/winkel/Cta/6207/philips-sonicare-opzetborstels-proresults-standaard-3-+-1-gratis.html
Er zijn twee soorten electrische tandenborstels. Namelijk de roterende, die met het ronde borsteltje en de sonische.

De roterende borstels maken een bepaald aantal rotaties per minuut. Hoe meer rotaties, hoe beter hij poetst.
Het nadeel van deze borstel is dat als je er verkeerd mee poetst (te hard langs je tandvlees), de kans bestaat dat je tandvlees terugtrekt.

De sonische borstels, zijn rechte borstels die een hoge sonische trilling maakt. Dit zorgt ervoor dat je zonder druk alle plak van je tanden verwijderd. Wel moet je hiermee weten om te gaan én je moet tegen het trillen kunnen. Sommige mensen kunnen er niet aan wennen, maar als je sonisch poetst, wil je nooit meer anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Raadpleeg je apotheker. Zij weten het echte antwoord en hebben zelfs een model staan waarop ze het kunnen tonen. Ik kreeg een uitleg om 'U' tegen te zeggen en waarvoor ik onvoldoende onderlegd ben om het hier na te gaan.