Hoe verbind ik 100 led lampjes van 1,9/2,1 volt aan elkaar zodat ze allemaal branden op 230 volt moet daar npg een transformator tussen?

Voor een school project moet ik 100 led lampjes van 1,9/2,1 volt in 1 rij kunnen laten branden!
Ik zou aleen niet weten hoe ik da kan doen! Moet ik dan een transformator tussen de stekker en de lampjes plaatsen? Iemand mischien een idee? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (6)

Dat ga je niet redden!

Die 100 lampjes zijn in serie net zoveel als de 220 volt, maar dan zullen ze nog niet branden! Dat komt omdat die 220V natuurlijk wisselspanning is en de LEDs gaan net zo hard weer uit als dat ze aan zijn geweest. Zo snel dat je dat niet ziet.

Wat ik zelf zou doen is een matrix maken van de LEDs. Ik zou bijvoorbeeld 10 LEDs in serie zetten en dat 10 keer parallel. Hiervoor heb je dan 10 × 20 mA (parallelschakeling) nodig voor de stroom, en 10 × 2,1 volt (serie schakelingen) voor de spanning (dit is dan wel gelijkspanning).
Met andere woorden dan heb je dus een trafo nodig van zeg maar 30 volt (wisselspanning aan de secundaire kant), met een stroom van 200 mA. Die hogere wisselspanning heb je nodig om een goede gelijkspanning te kunnen maken van ongeveer 21 volt. Dus buiten de trafo heb je ook nog een gelijk richtingcircuit nodig en een spanningsregelaar.
Of je koopt gewoon een gelijkspanningsadapter van 24 volt, 0,5A. Met eventuele weerstanden in de serie schakelingen kun je de stroom begrenzen en de oneffenheden van de spanningen over de LEDs opvangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een gelijkspannings adapter kopen lijkt me handig tov zelf een voeding in elkaar zetten met 30V wisselspanning.
Nou, die 100 ledjes kun je gewoon in serie zetten en op de 230 volt aansluiten. Net zoals je kerstboomverlichting. Dat een led eigenlijk alleen voor gelijkstroom bedoeld is maakt niet zoveel uit. De leds zullen nu alleen zeer snel knipperen, maar dat Zie je toch nieT omdat dit zeer snel gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt bedoeld dat je de stroom door de ledjes begrensd met een serie weerstand als je de ledjes allemaal in serie zet op de 230 volt. De stroom mag namelijk niet hoger worden als die wat een ledje aan kan Over de serieweerstand staat natuurlijk ook nog een spanning vergeet dat niet bij de berekening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, een transformator heb je niet nodig, omdat je de volle 230 volt gebruik. En de wisselspanning zal ook geen probleem zijn.
Normaal heb je wel een voorschakelweerstand nodig, want anders zal je een avalanche effect krijgen. De weerstand van de ledjes worden namelijk steeds lager waardoor de stroomsterkte steeds groter gaat worden, en uiteindelijk zullen ze doorbranden.
Nu valt dat hier wellicht mee, omdat die 100 ledjes zelf al een vrij grote weerstand vormen, maar het is beter om er een weerstand voor te zetten. Hoeveel, daar heb je op internet hele mooie calculators voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk moet je bij LEDs oppassen, hoe je ze aan elkaar maakt, aangezien ze maar in richting branden en dan alleen nog op gelijkspanning. Het geheel is een stuk eenvoudiger en veiliger als je dit met een adapter doet die bv. 12, 19 of 24 Volt levert dan dat je met 220 Volt aan de slag gaat (maar dat kan ook, kijk maar naar de kerstboomverlichting).

Een oude adapter van een laptop bv is hiervoor prima te gebruiken. Dan zet je een rij van 6/10/12 LEDs in serie en verschillende rijen parallel totdat alle LEDs in gebruik zijn. Per rij moet je nog een weerstand zetten om de stroom te beperken (anders wordt het een eenmalige flits-LED).

Je zou de verschillende rijen achterelkaar kunnen zetten, zodat het 1 lijn lijkt. Als ze echt allemaal achter elkaar in serie moeten staan, heb je dus wel een hogere spanning nodig en zou je ze op 220V kunnen aansluiten, wederom met een weerstand in serie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De 220V is wisselspanning. LEDs zijn diodes, dus die zullen slechts in 1 richting geleiden. Maar als je ze allemaal aan elkaar zet in de dezelfde richting, dan zou het moeten kunnen, hoor.

Houd er wel rekening mee, dat 220V RMS is, en dat de piek rond 1.41*220 = 310V ligt. In bijgevoegde datasheet van een zeer helder LED-je kun je uit de grafiek lezen: 1.85V bij 20 mA. Ik zou niet snel over de 20 mA gaan, dus moet je er vanuit gaan dat je 167 LEDs van dit type nodig hebt, of een voorschakelweerstand moet gebruiken van (310 - (100 * 1.85)) / 0.02 mA = 6.2 kOhm.

De gemiddelde stroom zal dan orde grootte 8mA zijn als de spanning gelijkgericht is, dus gemiddeld 4mA bij wisselspanning. P=I^2 * R, dus het vermogen dat de weerstand opneemt is toch al snel 0.1W.

Gelijkrichten met een diodebrug geeft natuurlijk wel een mooier effect; de LEDs zullen dan helderder branden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Na gelijkrichten moet je dus wel een stevigere weerstand gebruiken. 0.4W in dit rekenvoorbeeld. Als met een klein elcotje ook nog eens afvlakt, loopt er eigenlijk continu 20mA; heldere LEDs, maar wel een weerstand nodig van 2.5W!