Waarom wordt op mijn stereotoren de volume aangeduid met bijv -20? Pas als ie echt heeeeel hard staat komt ie op 0 te staan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

De volumeknop bepaalt de weerstand tussen de versterker en de luidsprekers. Vandaar 0 weerstand = maximaal volume.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Decibel-waarde, decibel-schaal die loopt zo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
je reinste flauwekul, maar t gaat om het puntje zeker?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sjonge jonge, ja klopt helemaal xinix, 0db is het hardste geluid wat er bestaat en als een vliegtuig overkomt zit je toch al gauw op -15db? Maar goed, gefeliciteerd met je puntje! Negatieve db waardes... Proest!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@stan0611
leuke gezichtsuitdrukking bij je avatar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
XiniX, van mij krijg je een punt omdat je gelijk hebt. paulus811 en stan0611 moeten maar eens wat gaan lezen over logaritmische schalen, volumeregelingen, enz... Ze leveren kritiek zonder dat ze weten waar ze het over hebben. Altijd grappig dat. 0 dB is simpelweg de onverminderde geluidssterkte van wat er afgespeeld wordt, niet "het hardste geluid wat er bestaat". Die bestaat sowieso niet omdat de dB waarde van een geluid gebaseerd is op de overdruk van een bepaalde geluidsgolf ten opzicht van de menselijke gehoordrempel. Een 3 dB vermindering van het geluid halveert de geluidsniveau.
Het heeft gewoon helemaal te maken met de schaal/cijfers die de fabrikant heeft besloten bij de knop te laten weergeven. Hij had het ook van 0 tot +20 kunnen maken, of 83 tot 999.

Kijk ook maar eens naar dit geinig filmpje uit de hilarische film Spinal Tap: http://www.youtube.com/watch?v=EbVKWCpNFhY
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zit de knop er niet gewoon verkeerd op?