Waarom hebben veel mensen de kleuren van hun televisie verkeerd ingesteld?

Soms als ik bij mensen op bezoek ben, dan valt me op dat de kleuren verkeerd ingesteld staan. Mensen op TV hebben een rood hoofd, het gras van een voetbalveld is veel te fel groen, de shirts van het oranje elftal lijken rood en uit het beeld te springen, etc.. Ikzelf streef een kleurinstelling na die overeenkomt met de werkelijkheid.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.9K

Het beste antwoord

Televisies worden vaak gekocht op het gevoel dat je krijgt in de showroom, ondanks alle voorgaande studies naar testen en reviews.

In een showroom ziet een televisie er nu eenmaal 'kekker' uit als hij veel verzadigde kleuren geeft. Veel primaire kleuren, een soort babykamereffect.

Een 'natuurlijk' afgestelde televisie die er eventueel naast zou staan, zou naast zo'n veel te felgekleurde televisie juist flets overkomen.

Daarom stellen veel televisie-showrooms (of hoe heten die verkoopzalen) hun voorbeeldtelevisies af met felle kleuren - niet natuurlijk, wel goed voor de verkoop.

Om de mensen thuis net teleurgesteld te laten zijn over de toch wat fletse kleuren, stellen de fabrikanten hun apparatuur uit voorzorg ook te fel af.

Veel mensen pakken de televisie uit, zetten hem neer, en nemen niet de moeite de instellingen aan te passen. Die blijven dus met oververzadigde, onnatuurlijke kleuren zitten - en vinden het zelfs mooi.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik denk dat veel mensen zelf niet eens doorhebben dat de kleurinstellingen 'verkeerd' zijn. Het is ooit zo ingesteld en ze hebben het gewoon niet meer veranderd uit onwetendheid, onoplettendheid of luiheid. Er zullen ook mensen zijn die het gewoon prettiger vinden om de kleuren zo ingesteld te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het inderdaad ook wel prettig om de kleuren enigszins correct te hebben, iets feller mag wel, omdat het televisie is mag er ietsjes meer kleur in.

Veel mensen zullen niet eens beseffen dat ze het kunnen veranderen, of storen zich er gewoon niet. Net zoals bij breedbeeld kijken van niet breedbeel programma's. Vreselijk vind ik dat, en het lijkt erop alsof 90% van Nederland daar geen problemen mee heeft.

Ook vind ik dolbysurround vreselijk, ik kijk naar de tv dus het geluid moet ook daar vandaan komen. Ook daar blijkt 90% van Nederland geen last van te hebben.

Kortom er zijn een aantal dingen met die televisie waar 10% zich mega aan irriteerd en de andere 90% lekker gelaten over zich heen laten gaan.
13 jaar geleden
Veel mensen lezen handleidingen niet (goed).
Het is erg irritant als je de tot solarisatie en colorclipping aan toe uitgestuurde TV' s ziet.
Het kijkt ook niet ontspannen!
Voor de luie mensen is er de fabrieksafstelling die onder de beeldfunctietoets zit met normal or natural.
Vreemd genoeg weten ze de functie aspect of beeldformaat en noisesuppression wel te vinden, die in hetzelfde programmadeel zit.
Kijken naar overdreven gekleurde, felle TV 's met overdreven contrast VERBRUIKT versneld de stoffen in het oog om te kunnen zien, kijken is een proces op basis van chemische ontleding en het ergste is , dat je er inderdaad wel aan went in de vorm van dat ogen voor kleuren minder gevoelig worden.
Als ik spectraal onderzoek doe , werk ik enige tijd met een kleur licht, meestal rood blauw en groen.
Na een poos met groen licht gewerkt te hebben schijnt alles roder dan normaal, logisch, de kegeltjes in je ogen waarmee je groen waarneemt zijn wat door hun stofjes heen en detecteren die kleur moeilijker.
De simpele methode naast de fabrieksafstelling (geldt vooral ook voor beamers , die soms zo mogelijk nog beroerder afgesteld staan.

Zijn er geen fabrieksafstellingen die bevallen dan is onderstaande instelling een vuistregel voor een goede instelling.

- kleurbalans op het midden van rood-blauw
- kleur op 50%
- helderheid en contrast op ongeveer 70%
- dynamic contrast op uit
- auto iris op uit.
- lamp op ecomode (zowel TV's als beamers hebben helderheidstanden voor de lamp, die gaat in eco-mode
doorgaans 2X zo lang mee en verbruiken beduidend minder).
Ook computermonitoren werken goed met deze instelling en is het een weldaad voor je ogen.
Overigens gaat de LCD monitor van mijn computer nu al 20 jaar mee, mede door de lamp meteen op 50% te zetten.
Na enige dagen ervaar je de kleuren, die bij goede instellingen dicht bij de kleuren in het dagelijkse leven voorkomen juist NIET meer als flets en is het een weldaad voor je ogen.

Probeer maar eens.

Als je je er aan ergert bij anderen vinden ze het doorgaans fijn als je hun TV goed afstelt (is mijn ervaring)
vertel ze dat de ogen aan de dan normale kleuren moeten wennen.
Je hoort dan naderhand vaak hoe blij mensen zijn met de betere afstelling.
De slechte afstelling is dus vaak onvermogen om het goed
te doen, vooral sommige oudere mensen verdwalen in menu's, geven het -soms na enige pogingen- op en zitten met een irritant slecht ingestelde TV.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je houdt van kleuren die overeenkomen met de werkelijkheid, maar smaken verschillen. Veel mensen, waaronder ondergetekende, houden van wat warmere kleuren. Het lijkt me wat onverdraagzaam om die opvatting verkeerd te noemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit probleem kom ik als tv monteur al jaren tegen. Door niet beter te weten, zijn vaak alleen de zenders ingesteld. Men denkt dat de instellingen al gedaan zijn in de fabriek. Dit is absoluut niet het geval. De tester gaat willekeurig te werk. Soms staat onnodig het contrast en scherpte maximaal.
Hoe kan je de kleur het beste instellen?
Stem af op een uitzending vanuit een studio. Het nieuws bijvoorbeeld. De belichting hier is vaak goed ingesteld en op de juiste kleurtemperatuur. Stel de kleur van de persoon zo veel mogelijk af op een juiste huidskleur. Te rood of oranje, betekent dat de kleur te hoog staat. Indien nodig (sommige toestellen onthouden dit) opslaan in het geheugen. Het gebruikmaken van een opname buiten of bij verkeerd licht zal geen goed resultaat opleveren. Overigens kunnen per zender wat verschillen zijn. Sommigen moeten wel weer wennen, als de rode kreeft-hoofden er niet meer zijn en denken dat de kleur flets is. Soms kan de huidskleur, iets bruiner zijn, maar dat komt door de zonnebank, die sommigen bezoeken om niet te bleek op het scherm te tonen.
Vroeger werd er een testbeeld uitgezonden, om het contrast in te stellen. Dit is niet makkelijk om te zeggen hoe het ingesteld moet worden. Maar als het maximaal staat bij een nieuw toestel, kan je het beter iets minder zetten (levensduur scherm/beeldbuis)
Een beeld te scherp maken heeft geen zin. Het ziet er niet mooier uit. Schuif met de regelaar van laag naar hoog en kijk wat het rustigste beeld geeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel mensen zien dat niet eens. Zelf vind ik het wel belangrijk en na jaren van Sony Trinitron televisies, heb ik nu een grote Samsung flatscreen. De kleuren vond ik niet zo mooi want ik was de kleuren van de Trinitron beeldbuis gewend. Ook spelen met de kleurinstellingen gaf niet het gewenste effect.
Ik heb de TV toen via DVI aan mijn Mac gehangen en met de kleurencallibrator van de Mac heb ik toen de TV zo ingesteld dat de kleuren overeenkwamen met de Sony Trinitron beeldbuizen. Het viel direct op. Mensen die de TV eerder hadden zien werken, vroegen zelfs of het een nieuwe TV was omdat deze kleuren veel mooier zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb al een paar keer mee gemaakt dat mensen met hun plasma/lcd denken dat ze HD kijken,maar als ik het bestudeer,toch zie dat het aangesloten is op scart,een decorder zonder HD.
En dan nog beweren dat ze FULL HD kijken,tis mooi om te horen altijd gigig.

En ja smaken verschillen natuurlijk ook kwa kleur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is mij wel eens opgevallen dat vooral oudere mensen hun kleurentv erg fel hebben ingesteld.
Ik zie het bijvoorbeeld bij mijn vader. Elk jaar worden de hoofden meer oranje. Wanneer ik aan hem vraag of hij dit zelf niet ziet, die felle huidskleuren, dan vindt hij het echt nog steeds realistische kleuren.
Daarom vermoed ik dat bij het ouder worden, het kleurenzicht minder wordt, zoals ook het gehoor minder wordt en tv's harden moeten worden gezet.

Ook zijn er veel mensen die in min of meerdere mate kleurenblind zijn en de kleuren niet goed zullen kunnen instellen.

En dan is er ook nog persoonlijke voorkeur. Ikzelf hou van juist nog iets minder kleurig dan de werkelijkheid. Dus alles is bij mij bleek. Ik zie dat zelf wel, maar vind het juist prettig om naar te kijken