Mijn tv gaat bij films op netflix op 1920x1080 @ 24 hz hoe kan dit?

Als ik TV kijken heb ik een goed beeld, echter wanneer ik naar Netflix ga en een serie of film af ga spelen springt het beeld ineens van 1920x1080 @ 50Hz naar 1920x1080 @ 24Hz...
Ik heb het idee dat dit minder is dan zou moeten...
Het is sinds 3 weken sinds ik een mediabox next mini heb.
Ik weet niet wat het betekent.
Hier zie je de boodschap die verschijnt telkens als ik een film of serie opzet (sommige series doet hij niet verspringen)

Picture for question
een jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

Veel films en series zijn opgenomen in 24 frames per seconde. Dat je TV en kastje die frequentie aannemen zorgt er dus juist voor dat je geen stottering(judder) in beeld krijgt. Als ik op mijn TV een film ga kijken via mijn PC, dan zet ik mijn PC ook altijd op 1080p24 uitsturend. (Ik ben namelijk extreem gevoelig voor enige van (telecine) judder.
===
Als je dieper wil begrijpen wat er gebeurt als je bronmateriaal(film/serie) een ander fps heeft dan wat je apparaat met je TV overeenkomt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Telecine#Telecine_judder
===
Mijn TV heeft een ingebouwde Netflix app en die gaat NIET naar 1080p24, dus zit ik met licht schokkend beeld, en download ik soms liever.
een jaar geleden
Shiny220
een jaar geleden
Dank voor je reactie LeonardN. Dus feitelijk is het beter dat er wordt over geswitched naar 1920x1080 @24 Hz in plaats van 1920x1080 @50Hz ? Het beeld stottert niet dat deed het al niet, maar heb het idee dat 50 Hz scherper is... Kan dat kloppen?
LeonardN
een jaar geleden
"Dus feitelijk is het beter"
Ja.
50hz is niet zozeer scherper, als vloeiender.
Maar de serie of film IS nu eenmaal 24Hz. Dat wordt niet meer als je het op 50hz zet.
Net zoals als je een oude serie bekijkt die 576i is opgenomen, die wordt ook niet beter als je TV 1080p is.
===
Stel dat je elke dag 24 mensen moet vervoeren. Altijd exact 24.
Stuur jij dan elke dag een bus die 24 mensen kan vervoeren, of een die 50 mensen kan vervoeren.
Nou nog gekker. Je stuurt een bus van 50pers. Wat nu als er elk uur 24 mensen bij de halte staan, en de bus vertrekt pas als er 50 mensen inzitten. Dan vertrekt de bus pas na 3 uur en laat deze 22 mensen staan (24+24+2=50).
Shiny220
een jaar geleden
Ah zo... Ik wist niet dat anno 2021/2022 series 'slechts' in 24 fps werden opgenomen/uitgezonden, ik dacht dat dat veel meer moest zijn ?
120 Hz ofzo?
Dus dat ik denk dat het beeld beter is op 50Hz dan op 24Hz is illusie ? En eigenlijk begrijp ik uit uw antwoord dat het juist goed is dat de TV/mediabox dit doet ?
LeonardN
een jaar geleden
Dus dat ik denk dat het beeld beter is op 50Hz dan op 24Hz is illusie ?
ALS het beeld een bron toont van 50hz DAN is 50hz beter.
Maar als een bron 24hz is dan wil je ook dat de box/tv op 24hz staan.
"wist niet dat anno 2021/2022 series 'slechts' in 24 fps werden opgenomen"
Sterker nog; de nieuwste miljoenen kostenden Marvel films worden zo opgenomen.
tweakers.net/reviews/7312/2/alles-over-framerates-en-waarom-film-altijd-24fps-zal-blijven-waar-komt-24fps-vandaan.html
Hogere framerates bij films hebben altijd gefaald, omdat men juist niet dat vloeiende beeld wil (soap opera effect) voor dat type content.
Bij gaming is het precies andersom, daar is men juist wel aan het pushen voor 120 fps en hoger. Er zijn nu al 240hz monitoren en nog wel hoger geloof ik.
Shiny220
een jaar geleden
"ALS het beeld een bron toont van 50hz DAN is 50hz beter"
Wanneer toont het beeld een 'bron' van 50Hz ?
Komt dat dan zoals bij de gewone TV uitzendingen ook linksboven te staat zoals eigenlijk altijd 1920x1080 @ 50Hz ?
LeonardN
een jaar geleden
Ja. Europees televisiebeeld is 50hz 50fps. Vaak is dat eigenlijk maar 25fps, en dan opgedubbeld.
Amerikaanse televisie 30/60 hz of fps. Net als de meeste PC-monitoren 60hz zijn.