Welk merk TV heeft natuurlijke kleuren?

Ik moet een nieuwe TV kopen maar alle TV's welke je in de diverse winkels ziet, hebben onnatuurlijke kleuren, felle kleuren en tekenfilm-achtig. De verschillende verkopers zeggen altijd dat je de kleuren kunt instellen maar ik vraag mij af of dat wel zo is.

een jaar geleden
2.1K
Pieterke
een jaar geleden
Je kunt toch vragen of de verkoper wil demonstreren hoe je de kleuren in kunt stellen? Dan zie je het zelf. Bij Alle ( kleuren)tv's die ik in mijn leven heb gehad kon je de kleuren instellen.
LeonardN
een jaar geleden
1. Kleuren kun je afstellen. Daarnaast kan je een goede TV laten kalibreren (door een kalibrator, kost dacht rond de 200-300 eu)
2. In de winkel staan TV's meestal afgesteld op de meest schreeuwerige felle onnatuurlijke kleuren, omdat dat verkoopt.
3. Samsung staat het meest bekend om kleuren te pushen (onnatuurlijk)
4. Als je werkelijk geïnteresseerd bent in kleur echtheid volg dan iemand als Vincent Teoh van HDTVtest https://www.youtube.com/watch?v=R6--IH6Qqig&t=293s
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
2 x Philips gehad, nooit meer, niet voor het beeld maar dat kun jezelf instellen.
Ik persoonlijk vind de Samsung tot nu toe het beste.
In principe is elke TV wel goed maar instellen moet je eigen persoonlijk voorkeur hebben.,
Licht en contrast doet al een hoop.
Vaak kun je ook uit voor-ingestelde varianten kiezen, zoals koel, warm enz...
Maar nogmaals, iedereen zijn TV is waarschijnlijk anders ingesteld naar eigen behoefte.
LeonardN
een jaar geleden
Als je je TV "correct" instelt doe je dat niet op persoonlijke voorkeur/eigen behoefte.
Maar doe je dat zodat de uitgestuurde kleuren (van de bron) overeenkomen met de uitgezonden kleuren van de TV.
Dat is een meetbaar proces en kan zelfs tegenovergesteld zijn van wat je voorkeur is. Sommige TV's doen dat "out-of-the-box" (dus zonder wat te veranderen) op een modus zoals "filmmaker mode" al vrij goed.
Koel en warm (net als brightness en contrast) zijn vaak instellingen binnen een modus.
Een modus die vaak aanstaat in winkels is is dynamisch/vivid. Daarbij worden de kleuren oververzadigd en dat geeft die tekenfilmstijl. https://www.thefastcode.com/nl-eur/article/what-is-filmmaker-mode-on-a-tv-and-why-will-you-want-it https://www.avforums.com/threads/warning-do-not-use-your-tv-in-dynamic-vivid-mode.876997/ Punt is, meestal kan je dus alleen al de kleuren verbeteren door enkel een andere modus te kiezen. Meestal 5 tellen werk met een AB oin je hand.

Antwoorden (2)

Geen enkele T.V heeft natuurlijke kleuren. Ze werken allemaal met lichtfrequenties die je zo in kunt stellen, dat ze natuurlijke kleuren benaderen. Hoe dat er uit ziet wordt sumier uitgelegd op ondertsaande pagina.
een jaar geleden
Wat natuurlijke kleuren betreft valt LG op in positieve zin.
De Consumentengids heeft recent twee tests gepubliceerd van tv's van 48-50 inch en 55-58 inch.
M.b.t. beeldkwaliteit scoorde LG het hoogst met zowel 48-50 inch als 55-58 inch (december 2020 en december 2021).
De meest recente test, december 2021: 48-50 inch: nr. 1: LG OLED48CX6LB ('fraaie natuurlijke kleuren'; rapportcijfer 8,4; 1700 euro) en nr. 2: LG OLED48A16LA2 (rapportcijfer 7,7; 900 euro).
En 55-58 inch: nr. 1:LG OLED55G1RLA ('levendige, natuurlijke kleuren'; rapportcijfer 8,4; 1800 euro) en nr. 2: LG 55NANO916NA (rapportcijfer 7,7; 920 euro).
een jaar geleden