Dat zijn twee onvergelijkbare specificaties.
Wat is het verschil tussen 1080p en LCD? Wat is het verschil tussen 4 wheel drive en neonkoplampen?

QLED moet je vergelijken met reguliere LCD of Plasma of OLED; het is een beeldschermtechniek
en
4K ook wel UltraHD*(3840x2160) met FullHD (1920x1080); het is een resolutie, het aantal pixels op het scherm.

Je kan een 4K OLED hebben of een 4K QLED
Je kan een FullHD OLED hebben of een FullHD QLED
---
QLED is ondanks de naam een LCD scherm, net als LED schermen LCD-schermen zijn. Enkel OLED of AMOLED zijn daadwerkelijke schermen waarvan elke pixel uit een onafhankelijk aan te sturen LED bestaat. Vandaar dat OLED in principe het zwartste zwart kan geven.
4K is de resolutie die nu al FullHD aan het verdringen is, ondanks dat er haast geen content te vinden is in 4K. Officieel kan je beter UltraHD zeggen, 4K is de bioscoop resolutie die net iets anders is dan UltraHD.
---
De benaming van fabrikanten maakt het voor de koper niet makkelijk:
-CRT (oude beeldbuis)
-Plasma (bijna of helemaal uitgestorven)
-OLED/AMOLED
-LCD
met
--CCFL LCD ("oude type" LCD),
--(nu zie je) LED LCD (verkocht als LED TV)
--(en nu dus van) Samsung; QLED LCD (verkocht als QLED wat helemaal veel lijkt op de naam OLED)
Toegevoegd op 22 januari 2019 14:49: tekst
5 jaar geleden
gvrox
5 jaar geleden
Waarom krijgt dit nou een min ? Uitleg klopt, QLED is een beeldtechniek en 4k is een resolutie. +
paulus811
5 jaar geleden
Inderdaad een prima antwoord, + dus