Kun je televisie opnemen, zonder extra apparatuur?

Is het mogelijk televisie op te nemen, zonder het gebruik van extra apparatuur? (bijvoorbeeld televisiescherm projecteren op pc of laptop en dit vrij primitief opnemen)

5 jaar geleden
5.5K
bamibal
5 jaar geleden
Is een pc of laptop dan geen extra apparatuur?
LeonardN
5 jaar geleden
Je zal altijd zoiets nodig hebben.
https://www.allekabels.nl/usb-video-accessoires/6332/1226267/usb-2.0-audiovideo-grabber.html (slechte kwaliteit, want composiet(gele tulpje) kabel dus geen HD beeld). https://www.roxio.com/nl/products/game-capture/hd-pro/?gclid=Cj0KCQiAr93gBRDSARIsADvHiOro3P2IF9xDwVJ5AhHHymj7sJA_X4a78qA-juz5IcgJRfOocpHshZEaAqYhEALw_wcB
Betere kwaliteit, je tv-kastje moet wel de juiste uitgang hebben (component, dus de rood groen blauwe tulpjes)
Ritsuka
5 jaar geleden
Als jij tv ontvangt via bijvoorbeeld een KPN kastje, dan heb je gewoon de mogelijkheid tot programma's en films opnemen.
TurfGraver
5 jaar geleden
Met video camera op mobiel?
LeonardN
5 jaar geleden
@Ritsuka Even gecheckt Volgens mij niet met het basispakket. Je kan dan wel 7 dagen terugkijken, maar opnamepakket zit er niet bij.
https://www.kpn.com/internet-tv/ Overigens wordt er niet echt meer lokaal opgenomen bij de nieuwe service/decoders. Je geeft eigenlijk aan dat je het programma voor 1 jaar!* lang terug wil kijken, je moet dus verbinding hebben met je kastje, maar kan je "opnames" dus ook via al je apparaten terugkijken.
"Je kunt alles terugkijken op tv of laptop, maar ook onderweg op je tablet of smartphone. Je programma’s blijven een jaar lang bewaard." Een "echte" opname kan je zo lang bekijken zolang als de apparatuur/medium goed blijft. Ik zou zelfs zeggen dat dit een wat misleidende naam is voor opname. Tijdsbeperkt terugkijken is een beter term. Eerder had KPN wel echte opnamedecoders met HDD volgens mij, maar die moest je ook weer apart aanschaffen (uit herinnering).
Ritsuka
5 jaar geleden
Klopt, ze hadden wel echte HDD kastjes voor opnemen.

Antwoorden (2)

Nee, zelfs als je de pc/laptop niet als extra apparatuur ziet, dan kan het niet. Je kunt niet zomaar "projecteren" zoals jij het noemt; je hebt een video-ingang (capture card) nodig, of een tuner-kaart/dongle om het signaal op de computer te krijgen. Als het toch primitief mag, waarom niet een camera gebruiken, bijvoorbeeld die van je smartphone ?
Overigens kun je waarschijnlijk vanaf je TV niet eens het beeld doorsturen; hooguit vanaf een tablet of telefoon casten *richting* de TV. Als jouw TV provider ook een online dienst heeft waarbij je via een browser of app TV kunt kijken, is dat misschien met een screen recorder op te nemen.
Toegevoegd op 17 december 2018 12:42: tekst
gvrox
5 jaar geleden
wilkers
5 jaar geleden
Kleine aanvulling, de televisie krijgt de beelden binnen via een Setup Box. Als ik die Setup Box aansluit op de laptop, werkt het dan ook niet, of is dat wat u bedoeld met de video ingang?
gvrox
5 jaar geleden
Dat bedoel ik inderdaad, de set top box heeft een video-uitgang, en de laptop heeft een video-uitgang (ik neem even aan dat het beiden HDMI is), en daar kun je wel een HDMI kabel tussenhangen maar dat gaat nooit werken.
LeonardN
5 jaar geleden
Zelfs als je laptop een HDMI ingang heeft is het de vraag of het kan. Waarschijnlijk is de HDMI van de provider beschermd zodat opname niet kan. Opnemen vanaf component met een capture device is wel te doen. Maar dat is dus een extra apparaat.
gvrox
5 jaar geleden
Goede toevoeging van LeonardN, inderdaad kan HDCP nog roet in het eten gooien.
LeonardN
5 jaar geleden
Zelf heb ik een TV met CI+ slot en opname mogelijkheid via HDD. Moet ik wel eerst de HDD formatteren op de TV in een formaat wat WIndows niet lust. Uiteindelijk is er vanalles mogelijk, maar je zal iets moeten hebben. -Kastje van provider met opnamemogelijkheid (Ziggo Mediabox XL)
-TV met CI+slot en opname mogelijkheid (+HDD)
-HDD/DVD/VHS-recorder
-Capture device
Dat kan, als je al een externe-HDD hebt en je je televisie al bekijkt via een TV met CI+ module EN de tv opnames via CI+ ondersteunt dan kan dat, maar dat is dus een kleine kans.
Ook is het mogelijk dat de decoder die je gebruikt al opname- of terugkijkmogelijkheden biedt. De nieuwe abonnementen of PVRdecoders van Ziggo en KPN geven die mogelijkheid. Die opnames zijn echter allemaal niet of niet zomaar over te zetten naar PC.

Alle andere mogelijkheden houden een extra apparaat in.

-Direct opnemen met mobiel/videocamera. Zeer slecht bewogen beeld tot gevolg.
-Oude HDD/DVD/VHS-recorder,. Matig beeld want composiet.
-Eerder genoemde HDD-decoders van provider. Heel goed beeld.
-Cloudopslag (terugkijken) via provider. Heel goed beeld.
-Capture devide met componentingang of composietingang. Wisselend qua kwaliteit(type ingang) en vooral prijs. (pas op capture via HDMI is bijna altijd uitgesloten vanwege HDCP-beveiliging op de decoder van de provider).