Kan je UHD kijken op een tv van Full HD?

Ik zou graag willen weten hoe mooi 4k beeldkwaliteit is. Ik heb wel een PC die dat ondersteund die is verbonden met de tv via een HDMI kabel. De tv is helaas al wat ouder, in 2012 gekocht.

Als ik nu 4K film aan zet en die op mn TV toon, is dat dan ook echt 4K of moet ik perse een nieuwe tv kopen?

8 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee natuurlijk kan dat niet. Je TV kan niet eens dat signaal aan, en als deze dat wel kan zal het teruggeschaald worden van 2160p naar 1080p. Als je dat niet direct snapt, mis je een essentieel denken in wat resolutie is. Het is gewoon een raster van X maal Y punten. Als je 1920x1080 TV hebt dan kun je daar onmogelijk 3840x2160 punten op weergeven. https://shsuh14.files.wordpress.com/2011/01/1-3.jpg Stel de linker vis is in UHD, dan zal hij erop je HDTV uitzien zoals rechts weergegeven. In praktijk zal het erop neerkomen dat je PC al de terugslag naar HD doet en je de film gewoon af kan spelen. Alleen is dat dus zonde van alle resources omdat het 0 effect heeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4K is nog steeds heel oninteressant. Moet altijd een beetje lachen als mensen zo'n mooi beeld beweren te hebben op hun UHD-TV. Dan vraag ik altijd welke 4K bron ze hebben gebruikt, dan snappen ze vaak niet eens dat je 4K-materiaal nodig hebt om echt het verschil te kunnen bereiken. Upscaling van HD>UHD is nou niet echt een vooruitgang. Een 4K beeldscherm is interessanter.

Het beste antwoord

Nee, dan kijk je toch naar een (weliswaar heel goed) Full HD beeld. Op een zwart/wit TV kun je ook niet beoordelen hoe goed een kleuren-TV signaal er uit ziet (om het even extreem te stellen).

Toegevoegd na 9 minuten:
De PC kun je al niet op de 4k resolutie zetten, omdat jouw TV dat niet ondersteunt. De PC zal dus nog steeds 'maar' 1920x1080 pixels tonen op het scherm, en dus zal het programma op je PC waarmee je de film afspeelt de film omlaag schalen naar Full HD. Als dit heel goed gebeurt, dan ziet dat er mogelijk beter uit dan een "gewone" Full HD film, maar nog steeds heb je maar een kwart van de pixels van 4k.
gvrox
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+