Als ik mijn tv aanzet heb ik eerst ongeveer 5/10 minuten zwart beeld, wat kan er aan de hand zijn?

Na het aanzetten heb ik heel even beeld, dan wordt het 5 tot 10 minuten zwart waarna het zich bloksgewijs herstelt tot volledig beeld, daarna blijft het beeld de hele avond perfect zonder een enkele afwijking of zo.
Wat kan ik er aan doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Om wat voor TV gaat het? Merk en type. Of heb je nog een oude TV met losse decoder? Dan kun je meer specifieke antwoorden verwachten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een beeldbuis?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Platte TV 32 inch Hitachi met ingebouwde DVB-T decoder (digitenne)

Antwoorden (1)

Dat bloksgewijs herstel duidt op digitale ontvangst. De lange tijd duidt op langere afwezigheid van het digitale signaal. Daar zou dus de oplossing moeten worden gezocht.

Wellicht dat de decoder een "optater" krijgt wanneer de TV wordt ingeschakeld. Hij doet het dan nog even, de eerste beelden komen uit de buffer. Maar nieuw signaal ontvangt hij niet meer. De decoder gaat daarop naarstig op zoek naar een signaal. Wanneer hij dat heeft gevonden (wellicht na het scannen van alle kanalen) komt het beeld terug. Bloksgewijs, vanwege de compressie in het digitale signaal.

Misschien dat de TV bij het inschakelen kortstondig een grote stroom trekt, en dat de decoder dat niet fijn vindt, en zichzelf reset. Als je een gloeilamp aansluit op hetzelfde stopcontact als de TV, zie je dan dat die even knippert wanneer je de TV aanzet? Je zou sowieso kunnen proberen om de decoder eens op een ander stopcontact aan te sluiten, liefst ook op een andere elektriciteitsgroep. Ook kun je kijken of het beter gaat wanneer je de decoder verder van de TV vandaan plaatst, zodat een eventuele elektromagnetische puls van de TV geen invloed meer heeft.

Als het een TV met ingebouwde digitale decoder is, kun je de TV eens aansluiten op een ander stopcontact, met een korter netsnoer, en niet via een stekkerdoos. Misschien dat de netspanning dan net wat hoger blijft, ook tijdens het inschakelen.

PS.
In het bovenstaande mag je voor 'decoder' ook het modem van je provider lezen; dat ligt eraan op welke manier jij jouw TV-signaal precies ontvangt.

9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Het is een platte tv met ingebouwde DVB-T decoder (digitenne).
Ik ga eerst dat met die gloeilamp en andere stopcontact eens proberenen en de spanning opmeten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb hem op een ander stopcontact gezet met een iets langer (40cm) snoer, aangezet en geen probleem. Even een paar dagen aankijken. PS spanning op het stopcontact is ongeveer 237 volt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zet de decoder eens aan ver voordat je tv aanzet. En andersom.