Waar is een 'VGA-SCART' kabel voor?

In mijn laptop zit een vga uitgang en op mijn tv een scart ingang, met deze kabel krijg ik geen beeld op mijn tv.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gaat waarschijnlijk nooit werken ook, maar weinig videokaarten zullen de instelling geven om een ander signaal dan VGA over de VGA uitgang te sturen. Dat had je eerst moeten controleren voordat je zo'n onwaarschijnlijke kabel kocht. Eigenlijk moet een verkoper daar goed voor waarschuwen.

Antwoorden (3)

Die wordt gebruikt om het beeld van je laptop te laten zien op een (oude) tv. Mocht hij bij jou niet werken moet je even naar de software van je videokaart kijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een gewone TV kan in principe niets met VGA signalen beginnen.
Dat komt omdat de VGA (Video Graphics Array) beeldopbouw anders is (beeldpunten) dan bij TV weergave die van beeldlijnen gebruik maakt.

Ook de gebruikte horizontale en verticale frequenties bij VGA liggen veel hoger dan die een gewone TV aan kan.
Daarom werkt het VGA signaal niet op een gewone TV, ook niet op de SCART aansluiting waarop de beeld/kleurinformatie ook gescheiden kan worden aangeboden.

Het zijn dus 2 wezenlijk andere systemen die niet met elkaar kunnen werken.

Er zijn echter nog wel videokaarten die een extra Composiet/Sync Videosignaal of S-Video uitgang hebben dat bruikbaar is voor een gewone TV. Meestal is dat dan een gele tulp female aansluiting op de kaart. Het dan geproduceerde beeld is dan wel aanzienlijk minder van kwaliteit op de TV.

TV's die wel met VGA overweg kunnen zijn de (betere) flatscreens. De meeste smart flatscreens van nu hebben een PC/VGA ingang waarop de PC kan worden aangesloten waardoor de smart flatscreen als monitor kan worden gebruikt met dezelfde hoge resoluties die een TFT/LCD PC monitor heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze zijn er voor de paar videokaarten op de wereld die composiet of RGB (geen RGBHV) over VGA kunnen versturen na een instelling te wijzigen in de videokaart software.

Haast niet bestaand is dit dus bijna een onzin kabel. Je moet echt zeker weten dat het met jouw apparatuur werkt voor dat je zoiets koopt. Het is lullig van de verkoper dat deze hier niet voor waarschuwt!