Klopt het dat het aan/uitzetten van een tv meer kost dan een uur aan laten staan?

Mijn ouders zeggen dat het aanzetten van een tv heel veel energie kost en dat je de tv veel beter aan kunt laten staan. Ik hoor sommige mensen echter zeggen dat dit niet klopt. Wat is waar en wat niet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.9K

Antwoorden (3)

Een TV die uitstaat, verbruikt geen stroom, dus zuiniger. Zeker tegenwoordig met die platte schermen. Vroeger met een beeldbuis was het niet goed om de TV snel aan en uit te doen ivm de hoogspanning. Maar die hoofdspanning kennen nieuwe tv's niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
TV,s die je uitdrukt blijven op stand-by dus gebruiken altijd nog heel klein beetje stroom ;) En Nieuwere tv,s hebben met opstarten ook iets meer stroom nodig dan als ze gewoon draaien. Alleen is het lang niet zo erg als bij die ouwe dikke beeld buizen :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een tv gebruikt gemiddeld 100 watt, dat wil zeggen 100 joule per seconde, 100x60=6000 joule per minuut, 6000x60=360.000 joule per uur. Het aanzetten van een tv gebruikt wel degelijk meer stroom maar zeker geen 360.000 joule.
1 Kwh is 3,6 miljoen Joule, dus als je een tv van 100 watt 10 uur aan laat staan is dat 1 Kwh

Je ouders hebben het waarschijnlijk over de oude kasten tv's, deze gebruikten bij het aanzetten inderdaad erg veel stroom, hoewel ik betwijfel of een uur aan laten staan niet meer verbruikt.

Toegevoegd na 7 minuten:
Hierboven had ik het over een LCD tv van 32 inch, een led tv van 32 inch verbruikt gemiddeld 57 Watt.
Hoe groter het scherm hoe meer energie het natuurlijk verbruikt.