Waar moet je op letten als je een platte TV koopt?

lcd, plasma, hd ready?
En de grootte? Voor als je er 2,90 meter vanaf zit?
Wat is ideaal?
En wat moet je zeker niet aanschaffen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Geen plasma, verbruikt veel stroom, maar heeft wel goed beeld.

LCD, verbruikt minder stroom, maar als je er dicht op zit is het korrelig.

Voorbeeld kijkafstanden in verhouding tot het formaat
Bij een LCD en ook bij een plasmatelevisie is de ideale afstand 10 keer de diagonaal van het beeldscherm in meters.

Enkele voorbeelden.
Een diagonaal van 15 inch - 38 centimeter - kijkafstand is 1,5 meter
Een diagonaal van 17 inch - 41 centimeter - kijkafstand is 1,7 meter
Een diagonaal van 19 inch - 45 centimeter - kijkafstand is 1,9 meter
Een diagonaal van 26 inch - 66 centimeter - kijkafstand is 2,6 meter.
Een diagonaal van 32 inch - 81 centimeter - kijkafstand is 3,2 meter.
Een diagonaal van 37 inch - 94 centimeter - kijkafstand is 3,7 meter.
Een diagonaal van 42 inch - 107 centimeter - kijkafstand is 4,2 meter .
Een diagonaal van 46 inch - 120 centimeter - kijkafstand is 4,6 meter.
Een diagonaal van 50 inch - 127 centimeter - kijkafstand is 5,0 meter.

Daarnaast heb je nog verschil tussen Full HD 1080i en 1080p. Zie link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

''Waar moet je op letten als je een PLATTE TV koopt?"
''.nou euhh dat ie het nog wel doet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hehe, lol :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ach ja..jij stelt de vraag niet ik.......
Ha, die Chx;

Ik zou, als ik een platte TV zou aanschaffen behalve op de beeldmaat/kijkafstand en de beeld- & geluidskwaliteit opletten of je er direct, dus zonder tussenkomst van zo'n lastig kastje met wéér een extra afstandsbediening, HD-programma's en andere toekomstige nieuwigheden op kan ontvangen. Dan maak je pas echt gebruik van de mogelijkheden die zo'n ding biedt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat je in ieder geval een niet te grote neemt, bij die afstand is 82 cm een mooie maat! Verder is lcd of plasma een kwestie van smaak!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de grote kan je een groot stuk karton snijden en kijken tot welk formaat er het beste in je kamer past.

Ik heb er verder niet veel verstand van maar je laten informeren in de winkel lijkt mij het beste en heb je alle beelden bij elkaar en zo kan je zien dat de 1 van iets te dichtbij heel korrelig kan worden, en de ander niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of deze voldoet aan wat je wilt. De optimale kijkafstand is drie tot vijf keer de beelddiagonaal. Als je er 2,9 meter vanaf zit, is een beelddiagonaal rond de 73 cm dus optimaal. Ruwweg 30 inch.
Plasma lust een behoorlijke hoeveelheid stroom en produceert veel warmte. Bij LCD is het electriciteitsverbruik minder, maar de oudere en goedkopere LCD-tv's hebben moeite met snelle beeldwisselingen. Het kan dus verstandig zijn niet via een internetwinkel te kopen, maar ergens naartoe te gaan waar je de TV in actie kunt zien.
Qua resolutie; Full HD is beduidend beter dan HD Ready (wat op zijn beurt al een forse verbetering is ten opzicht van standard), maar heeft op dit moment alleen nut als je voor een digitaal pakket met HD-zenders kiest of films op Blu Ray wilt gaan kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Altijd full HD kopen en niet HD ready, er gaan steeds meer zenders over op HD uitzendingen (Ned 1,2,3 zijn al HD). Als je tv kijkt via Ziggo moet je zorgen dat de tv een zogenaamd CI+ slot heeft waarin je een CAM module (lees even de details op Ziggo) steekt zodat je het digitale signaal kunt gebruiken zonder externe decoder.

Voor wat de maat betreft kun je best een 37 inch nemen, als straks HD gemeengoed wordt is een afstand van 2,90 geen bezwaar en zou je een 32 inch wellicht te klein vinden. Voor het prijsverschil hoef je het tegenwoordig niet meer te laten.

Zorg dat de tv een 100hz model is, dit is een van de belangrijkere voorzieningen om het beeld te verbeteren.

Dan nog de toeters en bellen. Kijk eens of je ambilight mooi vindt, in dat geval kom je automatisch bij Philips uit. Ik heb zelf onlangs de 32PFL8804 gekocht en deze heeft ook NET TV, een voorziening waarmee je via je tv het internet kunt. Lijkt onzin, maar is in de praktijk wel erg leuk. TV moet je dan wel met een netwerkkabel aan je modem koppelen, maar dat valt best te doen. Je kunt dan ook foto's, films en muziek van je pc direct op je tv laten zien of horen.

Last but not least moet de tv ook in je budget passen. Als geld echt geen rol speelt kun je eens naar de LED modellen van Samsung kijken, die zijn superplat en hebben een prachtig beeld.

succes met de aankoop!

Toegevoegd na 2 minuten:
Geen plasma kopen, is nauwelijks nog aanbod in en al helemaal niet in de kleine maten.
paulus811
14 jaar geleden
Als je lang van je tv gebruik wilt maken zou ik FullHD kopen. Steeds meer programma's en films worden in HD uitgezonden.

Ik heb zelf onlangs een LED full HD gekocht. Zij zijn in aanschaf nog wat duurder (nieuwere technologie) Deze verbruiken tot 40% minder stroom, wat uiteraard in de portomonnee en voor het milieu scheelt. Het beeld van deze televisies zijn bijzonder goed. Zelfs van enkele cm bekeken blijft het beeld superscherp.

Wat betreft de grootte van het toestel moet je naar je eigen situatie (en wensen) kijken. Waar komt het toestel te staan/hangen en hoever je van het beeld vandaan zit.

Je kunt het beste bekijken wat je wilt besteden aan je televisie en dan daar een zo goed mogelijk toestel voor halen. Veel succes ermee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ie plat genoeg is , zie link.... De meeste "platte "tv's zijn niet echt plat. Dat hebben ze ons allemaal maar wijs gemaakt. De nieuwste generatie is behoorlijk plat.

Toegevoegd na 9 minuten:
En wat moet je zeker niet aanschaffen ? Laat je geen schilderij van een platte tv aansmeren, want die werken nooit, terwijl ze toch heel plat zijn.

Toegevoegd na 10 minuten:
alhoewel het natuurlijk wel zeer milieuvriendelijk is, want het kost geen stroom.

Toegevoegd na 12 minuten:
Enfin , mocht je toch voor het schilderij gaan, dan kan ik dat wel voor je maken tegen de helft van wat een flatscreen kost.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koop en tv die jij mooi vindt kwa beeld en geluid. Waarom kijk je tv ? meestal voor ontspanning dus let goed op de ondertitels en txt dat dit op dus 3 meter afstand goed leesbaar is. ook 100hz is belangrijk hier krijg je een rustiger beeld van omdat de tv de beeldjes vaker ververst. Geluid is meestal waardeloos bij platte tv's maar je kunt gewoon je homecinemaset of versterker hier op aansluiten. ik zou eens naar een philips 32pfl7694 kijken een erg mooie rustige lcd