Is het schadelijk voor de televisie wanneer ik het scherm ophang aan een muur waar het schoorsteenkanaal doorloopt, dus warm wordt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.4K

Het beste antwoord

Als je muur gewoon warm wordt niet. Als het echter heet wordt wel. Maar in dat geval zou ik zowieso mijn schoorsteenveger / brandweer advisieur een keer bellen, want de muur waar je schoorsteen door loopt hoort niet heet te worden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als je een beugel gebruikt zit er meestal ruimte tussen het scherm en de muur. Zorg dat deze minstens een aantal centimeters is. Hoe warm wordt die muur? Meer dan 40 graden? Dan zou ik er nog eens overnadenken. Elektrische apparatuur is nooit fan van extreem hoge of lage temperaturen, maar zolang de temperatuur binnen het redelijke valt zou ik me geen zorgen maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In tegenstelling tot wat veel mensen denken, electronica slijt wel degelijk.
En hoe hoger de temperatuur, des te sneller slijt het.

Echt hoog mag je een temperatuur boven de 80 graden Celsius noemen. Dat kan in de praktijk betekenen dat je de levensduur begint te halveren.

In jou situatie zal er weinig afvoer van warme lucht zijn en dus blijft de warmte voornamelijk hangen en dat is geen goede zaak. Datzelfde zou gebeuren als je pc niet met 1 of meer fans zou zijn uitgerust.

Tip: hang een thermometertje tussen de tv en de muur en lees de temperatuur af in een werkende situatie (dus als er daadwerkelijk gestookt wordt). Wel een uurtje of zo laten hangen.

Een nog beter idee zou zijn om een thermometer te nemen die de maximaal behaalde waarde aangeeft.
Die worden vaak buiten gebruikt en zijn voor een paar centen bij een tuincentrum wel te koop.

Als de temperatuur onder de 40 graden blijft hoef je zeker geen zorgen te maken.
Tussen de 40 en 80 kun je het beste overwegen om je tv ergens anders te hangen en boven de 80: niet doen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik realiseer me nu dat normale thermometers helemaal niet tot 80 graden gaan. Mmmmmmm.......
Volgens mij gaan de meesten maar tot zo'n 40 graden.
Nou ja, als dat dus niet gehaald wordt dan werkt mijn tip dus alsnog.

Als je dit doet, kun je dan misschien de afloop hier neer zetten? Ik zou graag weten wat de uitkomst is omdat ik daar (ook) geen ervaring mee heb. Alvast bedankt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een televisiescherm op zich wordt al warm,vooral als het een plasmatelevisie is! Hou in ieder geval een ruimte tussen scherm en muur,zodat de warmte kan ontsnappen. Je loopt bovendien kans op een verkleurd behang!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De warmte die een plasma of LCD scherm zelf afgeeft is minder als vroeger bij een transistor-televisie met beeldbuis en sowieso bij de nog oudere toestellen met buizen.
Het antwoord is niet 1,2,3 direct te geven.
Wat wel het een en ander bepaald is:
1) Hoe warm of heet word de muur achter het scherm?
2) Hoe is de ventilatie achter het scherm.
3) Is het toestel met een draai-beugel bevestigd? (Dus niet pal tegen de muur)

Word het aardig warm en zelfs heet achter het toestel kan het wel schadelijk zijn. Niet op korte termijn, maar op langer termijn, daar de elektronische printplaten, het kunststof en overig materiaal in, en aan het toestel kan uitdrogen of van kwaliteit achteruit kan gaan.

Maar nogmaals het is van de bovenste punten afhankelijk.