Kan schoonmaakalcohol elektronische apparatuur beschadigen?

Ik wilde de boel ontsmetten met schoonmaakalcohol, maar ik stootte per ongeluk het flesje om. De inhoud is bijna helemaal leeggelopen over mijn iPad. Alcohol verdampt, dus ik heb er de laatste 3 dagen niet meer aan gezeten. Ik durf de iPad ook niet meer op te laden in verband met kortsluitng. De iPad geeft amper reactie. Kan het zijn dat mijn iPad toch stuk is?

3 jaar geleden
in: Tablets
2.2K

Antwoorden (1)

Alcohol (niet alleen drink- of ontsmettingsalcohol, maar ook isopropyleen enz) worden gebruikt om elektronische schakelingen te reinigen.

Het kan in principe geen kwaad dat er zuivere alcohol in je circuit loopt. Het zal vanzelf verdampen. en zelfs voor het verdampt is, kan het geen kwaad omdat alcohol niet geleidt en dus geen kortsluitingen veroorzaakt.
De kans is groot dat na het drogen je GSM terug prima werkt.
De alcohol zal niet exploderen als je de batterij terug insteekt. Een vonkje kan de alcohol wel in brand steken, maar dat is heel onwaarschijnlijk bij normale, lage, batterijspanningen. De alcohol is trouwens al lang verdampt ondertussen.
3 jaar geleden
gvrox
3 jaar geleden
En hoe zit het dan met (b.v.) 70% alcohol, wat je vaak ziet bij schoonmaakalcohol ? Dat is dus geen zuivere alcohol zoals in het antwoord dat je hebt gekopieerd genoemd wordt; de vraag is dus of die 30% water dan voor problemen kan zorgen.