Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is een verbruik van 1 kw per dag met een koel-vriescombinatie hoog?

Ik heb een koel-vriescombinatie van Bosch en deze is uit 2007. Vanwege zuinig zijn met energie heb ik een week lang een energiemeter er op gezet en nu blijkt dat het apparaat gemiddeld 1 Kw per dag gebruikt. Mijn Kw prijs is € 0,27 dus de koel-vrieskast verbruikt ruim € 8,00 per maand. Dit klinkt erg weinig voor een apparaat welke 7 x 24 uur aanstaat. Klopt dit?

een jaar geleden
1.6K
TurfGraver
een jaar geleden
Gemmideld is iets van 225 kWh per jaar.
Zal ene dag iets meer kunnen zijn dan ander (seizoen en vulling).
tham
een jaar geleden
Dank voor de wake-up call. In oktober loopt mijn energiecontract af dus heb nu besloten om vóór die tijd een nieuwe te kopen.
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
365-225 = 140 x 0,27 = € 37,80 wat de huidige per jaar meer kost dan een nieuwe (met een verbruik van 225 kWh). Een nieuwe kost waarschijnlijk veel meer.
Uiteraard kunnen er altijd (andere) redenen zijn om een nieuwe aan te schaffen, maar alleen voor de hogere energiekosten zou ik het niet direct doen.
tham
een jaar geleden
Hallo Ikhebgeenidee, inderdaad, een nieuwe kost veel meer maar het blijft een 15 jaar oude koelkast en de laatste maanden groeien er zo af en toe ijsklompen aan de achterwand terwijl het een zelf-ontdooier is dus ik denk dat hij zijn beste tijd heeft gehad.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De gemiddelde koel-vriescombinatie heeft energieklasse E en verbruikt ongeveer 225 kWh per jaar.
Jouw combinatie gebruikt dus relatief veel.
Consumentenbond: de prijs van een kWh is op het moment erg hoog. Eind 2021 schoot deze omhoog. In maart 2022 peilden we een gemiddelde van wel €0,67 per kWh. Veel consumenten zitten nu nog op een lopend energiecontract tegen lagere prijzen. Die liggen ergens tussen de €0,24 per kWh (prijspeil juli 2021) en het huidige, hoge tarief.
(Lees meer...)
SimonV
een jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding