De zekering is berekend op de stroom die de verbruiker nodig heeft. Bij geringe sluiting in/van de verbruiker zal de zekering doorbranden en kan zonder schade tot reparatie overgegaan worden. Als er een zekering geplaatst wordt die een grotere stroomwaarde heeft, zal bij dezelfde sluiting de zekering niet doorbranden, maar heb je kans op verbranden van de kabel(boom).
jc54
6 jaar geleden
Lees ergens het volgende:Hou er rekening mee dan een zekering niet alleen een beperking is voor al wat je er achter aansluit, maar ook voor de dikte van de bedrading die gebruikt is ACHTER de zekering. Als dit 2.5mm² is, dan kan je eventueel 20A gebruiken. Is dit slechts 1.5mm², dan mag je GEEN zekering plaatsen van 20A. Je elektriciteitskabels zijn er dan gewoonweg niet op berekend om een hogere stroom te transporteren.
Ik raad dit natuurlijk ten zeerste af omdat dit de levensduur van je kabels niet ten goede komt en de kans op brand in je woning verhoogt.

http://www.zeewaterforum.info/forums/archive/index.php/t-45275.html