ik heb een koelkast met total no frost maar in het vries gedeelte zit hij vol met ijs. Vraag hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
het kan mogelijk zijn dat het ventilatie rooster verstopt zit met stof of honden en of katten haren of gewoon stof daar het rooster meestal op een lage plaats zit en ook wel eens aan de achter kant van de koelkast
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat is geen ventilatie-rooster, en heeft daar niks mee te maken. Want als die condensor(zo heet ie) vol zit met katten/hondenhaar(jakkes!) dan gaat de koelcapaciteit omlaag en zie je juist het omgekeerde. Want de condensor zet het gas weer terug naar een vloeistof waarna de compressor dit propt door een ventiel. Hoe meer haar, hoe slechter het afvoeren van warmte lukt, dus gaat er meer warme gassen richting het ventiel en wordt het allemaal niet zo koud als toen deze zonder haar werd afgeleverd door CoolBlue.

Antwoorden (2)

De ruimte waarin de koelkast staat is misschien te vochtig, dat no-frost marketing dingetje slaat op het koel-gedeelte, normaal gesproken hebben vriezers dit nooit, want je hebt niet genoeg warmte(capaciteit) om de totale enthalpie te overwinnen van al die bevroren waren. Vriezers, of vriesvakken moet je gewoon van tijd tot tijd leeghalen, en met heet water dat aangevroren ijs ontdooien. Of de deur blijft te lang open staan, of de deur van de vriezer wordt niet goed gesloten, maar dat zijn doorgaans de redenen dat je relatief veel aanslag krijgt in de vorm van aangevroren water.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je koelkast een ventilatortje heeft dat de koude lucht door de koelkast verspreidt, is het vermoedelijk een type dat daaglijks eventjes een beetje het vriesvak ontdooit waardoor het smeltwater door een gaatje loopt en in een bakje op de compressor beland waar het door de warmte verdampt.
Als nu door ongunstige omstandigheden het afvoergaatje verstopt zit met ijs, komt men van kwaad tot erger en gaat het ijs zich ophopen. Remedie is alles ontdooien zodat de ijsverstopping open is. Om herhaling te voorkomen, kun je een stukje koperdraad van zwarte 220 volt schakeldraad zonder de isolatie een keer of 4 rond het verwarmingselement draaien en het uiteinde van een centimeter of 5-6 in het afvoergaatje steken en niets meer aan doen. Het stukje koperdraad zorgt er in de toekomst voor dat het afvoergaatje niet meer dichtvriest.