Magneten op waterleiding zetten zorgen die echt voor zachter water ?

Ze adviseren ons om een water conditioner / ( met magneten ) op onze waterleiding te zetten, dit zou zachter water moeten geven , zodat er minder kalk in toestellen en op douchetegels en bad zou zijn ... Klopt dit wel ? Tweede bedenking wij zitten in een oud huis met oude leidingen, als het wel zijn werk doet , gaat die dan niet alle kalk uit onze leidingen halen en er voor zorgen dat we lekken bekomen ?

Cryofiel
7 jaar geleden
Goed dat je zelf nadenkt en dat je deze vraag stelt!

Antwoorden (2)

De praktische werking van kalkmagneten is nooit wetenschappelijk aangetoond.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Cryofiel
7 jaar geleden
Correct.
Kalk reageert niet op magnetisme. Dat is al een reden waarom magneten niets doen.

Maar er is nog een tweede manier waarmee je zonder voorkennis kunt bedenken dat er niets kán worden ontkalkt. Namelijk: waar zou die kalk dan moeten blijven?

Als je kalk uit het water haalt, moet die kalk ergens blijven. Dat zou bijvoorbeeld in een filter kunnen zijn. Maar dan zou je dus dat filter regelmatig moeten vervangen, of het moeten reinigen om de kalk te verwijderen.

Het zou ook kunnen zoals in de vaatwasser. Daar zit een filter in dat de kalk opvangt. Dat filter reinigt zichzelf met het vaatwasserzout dat je moet toevoegen; de kalk die vrijkomt bij die reiniging wordt via de vuilwaterafvoer weggespoeld.

Bij de "wondermagneten" is van dat alles geen sprake. Ze halen de kalk uit het water, maar die kalk hoopt zich nergens op. Die zou dus zomaar moeten verdwijnen.

Dat kan natuurlijk niet. Daaruit kun je afleiden dat deze magneten niets doen. Ze zijn hooguit een geldmagneet voor de fabrikant.
7 jaar geleden
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ik heb ook last van hard water en extreme kalkaanslag in mijn toiletpot. Schoonmaken met schoonmaakazijn helpt niet want de azijn blijft daar niet hangen, glijd meteen de pot in. Ik gad ook naar die magneten gekeken en dacht...dat kan toch nooit. (Ongeacht de aanzienlijke hoeveelheid positieve reviews, placebo effect) De vraag is...wat werkt dan wel?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Positieve reviews kun je kopen
Cryofiel
7 jaar geleden
@HeerVoldemort, er zijn dikvloeibare ontkalkproducten, speciaal voor de toiletpot. Een eenvoudiger oplossing is toiletpapier in azijn te drenken en het dan tegen de pot te kleven. Vergt wat oefening maar dan lukt het best. Twee uur laten zitten, wegspoelen en een normale reiniging er achteraan. Lukt het niet meg toiletpapief omdat dat scheurt, gebruik dan keukenpapier - maar spoel dat niet door, want dat verstopt de afvoer.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Dat met toiletpapier is een goed idee. Had ik nog niet aan gedacht. @henkaren Dat klopt natuurlijk. Maar eerlijk gezegd verwacht ik dat niet bij bol.com daarom zei ik "placebo effect" reviews op een eigen site vertrouw ik nooit. Ik kan ook een site maken dan wat namen verzinnen en iets positiefs schrijven.