Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom duurt het programma van mijn vaatwasser soms langer?

Ik zet 's avonds om 7 uur de vaatwasser altijd aan. Als ik om kwart voor 8 weer in de keuken kom is hij meestal wel klaar. Maar soms doet hij er beduidend langer over. Die keren gebruikt hij ook meer stroom (ik heb er een apparaatje tussen zitten om dat te meten).
Normaal kost de wasbeurt zo'n 19 cent, maar soms is het ineens 31 cent.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Paar ideetjes:
- Verschillende waterdruk? (Harder pompen...)
- Verstopte afvoer? (Harder pompen...)
- Soms kouder en soms warmer water? (Verwarmingselement moet harder werken...)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Veel van de tegenwoordige vaatwassers hebben een "hoe-schoon-is-het-water-?-sensor" ingebouwd. Deze meet hoe vies het water is (wel de iets duurdere merken overigens). Afhankelijk van hoe vies het water is na spoelen / wassen, komt er een extra cyclus om te spoelen achteraan. Soms zelfs een extra verwarmingscyclus.

Als de vaat heel vies is, zal er meer water en dus ook meer elektra verbruikt worden.
De merken die ik ken die dit hebben (die ik ook verkocht heb (ja, studentenbaantje)), zijn Miele, Bosch, Siemens, Bauknecht, LG, Whirlpool, AEG. Tal van andere merken zullen het inmiddels ook wel hebben.
(Lees meer...)
7 jaar geleden
Elisa507
7 jaar geleden
Ik zat ook al in die richting te gissen. Wel apart dat je op veel sites met besparingstips als tip leest dat je je vaat juist niet moet voorspoellen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding