Waar zijn de knoppen voor op mijn naaimachine?

Ik heb een 2e hands naaimachine waarvan het merk er niet meer op staat. Nu wil ik weten waar de knoppen voor zijn die op de foto staan.
Is de ‘M’ voor gewone rechte steek? (Foto 1). En waar zijn de schuifjes voor op foto 2 en dat kleine knopje onderaan?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

De M weet ik niet zeker, zou inderdaad gewoon een rechte stiksteek kunnen zijn. Ik vermoed dan dat het Manual/manueel betekent. Als hij op die stand staat kun je de knoppen daaronder gebruiken om de steek aan te passen.
De standen rechts daarvan zijn een 4-fasen knoopsgat. Je zet 'm eerst op A dan naait hij het onderkantje van het knoopsgat heen en weer. Dan ze je 'm op B, dan naai je een smalle zigzag naar boven zolang je nodig hebt voor je knoop. Dan zet je 'm op C, wat hetzelfde is als A, dat is de bovenkant van je knoopsgat. En dan ga je met D de andere kant weer zigzag naar beneden tot je weer onderaan bent.
1 lijkt me zigzag en 2 een extra stevige naad van 3 stiksteken naast elkaar. Handig voor bijvoorbeeld de kruisnaad van een spijkerbroek.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik vermoed dat het de tweede foto zo is:
- links de steeklengte. Gemiddeld is tussen 2 en 3 over het algemeen.
- met het hendeltje in het midden kun je de steekbreedte van een zigzag aanpassen. 0 is geen zigzag, 5 is de breedste stand.
- met de draaiknop daaronder kun je de naaldstand aanpassen. In het midden, links van het midden of rechts van het midden. Dat kan handig zijn bij een rechte steek als je iets moet doorstikken. Kijk wel uit als je gaat zigzaggen. Je kunt niet je naald links of rechts zetten en dan een brede zigzag doen, dan knalt je naald kapot.

Het lijkt me een lekker degelijke mechanische naaimachine, veel plezier ermee!

Toegevoegd na 7 minuten:
O, en de knop links op de bovenste foto is voor de draadspanning. Daar hoef je meestal niet veel aan te veranderen..
Wel opletten dat je het voetje omhoog hebt staan als je inrijgt, dan staan de spanningsschijven open en kan de draad ertussen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
weet je andere foto ook?
Die bovenste is volgens mij voor de lengte van de steek en die schuifdingen eronder, die heb ik geprobeerd, dan geeft hij ook een soort zigzag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Haha, ik zie nu inderdaad dat het eigenlijk de bovenste en de onderste zijn, had effe niet gezien dat de foto gekanteld was.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank je wel voor de aanvulling,
Die schuifknoppen kan je onafhankelijk van elkaar bewegen. Beweeg je de linker schuifknop, dan gaat de knop daaronder (met LMR) mee.
Maar ik denk dat ik die verde rniet nodig heb als ik gewoon recht wil naaien en af en toe een zigzag om af te 'locken'?
Ik heb die machine denk ik 25 jaar, hahaha, nooit meer genaaid ... *schaam*
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Juist leuk om t nu weer op te pakken! Lekker uitproberen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Top antwoord, ben al lekker aan de slag gegaan; bedankt!