Hoe maak je aluminium vetfilter van afzuigkap schoon als je geen vaatwasser hebt?

Ivana
9 jaar geleden
Ik zet ze buiten in een emmer water waar ik vervolgens een scheut ammoniak aan toe voeg. Vaak moet ik dat nog een keer herhalen. Dan spoel ik ze af met warm water en zijn ze schoon.
jodyenboyke
9 jaar geleden
Ivana, waarom niet als antwoord, dan had ik je een plus kunnen geven. Zo doe ik het ook altijd.
Ivana
9 jaar geleden
Er worden te veel antwoorden van mij weggehaald en als reactie gegeven, heeft de vraagsteller er toch wat aan. Bedankt evengoed. ;))

Het beste antwoord

Bij de bouwmarkt een bak kopen in de maat van het filter. Bij de Wibra een fles DASTY ontvetter (€1.99 ), daarna verdunnen. In laten weken, afspoelen, brandschoon.
Met DASTY kun je ook je LM-velgen schoonmaken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+
Maar pas op met het gebruik van LM velgen,dit kan er met Dasty af gaan.

Andere antwoorden (3)

Week het vetfilter in een bak met water, waarin een afwasmiddel zit.
Verwijder plakkerig aanslag met onverdund afwasmiddel.
Vuil erg aangekoekt? Laat gedurende enkele uren een pannetje water met wat citroensap op de kookplaat koken, terwijl de afzuigkap aanstaat. De waterdamp die door het koken vrijkomt zal het hardnekkige vuil losweken, het schoonmaken zal een stuk eenvoudiger gaan.
9 jaar geleden
koraal19
9 jaar geleden
zo, zal een synthetische filter makkelijker zijn om schoon te maken?
ronron1212
9 jaar geleden
o en waarom?
koraal19
9 jaar geleden
want dan kan dat synthetische filter met handgewassen of in wasmachine worden gereinigd ,
met aluminium filters heb ik helemaal geen ervaring!!
Bovenstaande methode is goed, alleen is afwasmiddel vaak niet sterk genoeg.

Bakje kopen waar de filters goed inpassen. Vullen met water en een scheut goede industriële ontvetter, nacht laten slaan. Eventueel naborstelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik maak de mijne proper op "Grootmoeders wijze"
Dat wil zeggen ik gooi ze in een voldoende grote teil gooi er flink wat sodakristallen over en giet er dan kokend water over tot ze onder staan, nachtje laten weken en indien nodig (bij zeer vuile filters) de behandeling de volgende dan nog eens herhalen.
Naspoelen met proper water en als je er een geurtje aan wil nog eens spoelen met water met wat afwasmiddel en laten drogen.
Na deze behandeling zijn ze proper, althans bij mij toch. Ik wil er wel bij vermelden dat ik nooit zo lang wacht dat het vet er begint uit te druipen maar doe dit systematisch eens per maand en het is nog nooit voorgekomen dat ik ze niet proper had na de eerste behandeling.
Succes met je filters.