Waardoor komt er aanslag in mijn waterkoker?

Ik kook alleen water in de waterkoker.
In een theepot komt bruine aanslag in de pot door de thee, daar lijkt het een beetje op. De aanslag in de waterkoker is eerder zwart.
Vraag waardoor komt er die aanslag, water is kleurloos, dus?
en
Hoe krijg ik die aanslag weg uit de waterkoker?

Toegevoegd na 23 uur:
Bedankt voor de antwoorden en reacties!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt speciale toestelreinigers van HG. je doet dit best ook in je koffiezetapparaten. Wij zijn al 2 koffietoestellen verder door de hardheid van het water. Je kan ook een filter kopen dat je op je kraan aansluit zodat het verzacht wordt. Ook strijkijzers gaan hieraan kapot. Je kan hiervoor gedestilleerd water gebruiken. Dit is te verkrijgen in alle supermarkten en het kost helemaal niet veel.

Het beste antwoord

Dat is kalkaanslag. Dat is heel normaal.
Heb ik ook.
Af en toe een flinke scheut azijn (gewone schoonmaakazijn) met water in de waterkoker koken.
Goed naspoelen.
Knapt de boel heel goed van op.

http://www.omaweetraad.com/tipview.php?rubriek=diverse&label=Ontkalken
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oké, maar waarom is het zwart? ~ Water is kleurloos.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik begrijp dat dat te maken heeft met het ijzergehalte van het water.
Bij mij is het in eerste instantie wit en gaat dan van bruin naar steeds donkerder.
http://www.goeievraag.nl/vraag/huis-tuin/huishoudelijke-apparaten/zwarte-kalkaanslag-waterkoker-schadelijk.409083
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.tefal.nl/Consumer+service/Questions+and+answers/Home+questions+and+answers.htm?DdlFamily=%7BA0519026-B71D-4128-921C-75120D466861%7D
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het was zwart en is nu na 2 x koken met azijn/water veranderd in bruin, echter nog een te dikke laag, dus zal morgen nog een paar keer laten koken en vervolgens weken in deze oplossing. Bedankt voor de beide linken, handig/nuttig.

Andere antwoorden (1)

Dat is kalk en zit in ieder drinkwater. De hardheid kan wel per regio verschillen.

Je kunt het oplossen door af en toe azijn te koken.