Waarom valt mijn HR ketel uit als ik de verwarming aan zet of warm water gebruik?

Ik heb een Intergas Kompakt HRE ketel. Voorheen deed hij het prima maar sinds enige tijd valt de ketel uit als ik de verwarming aan zet of als ik warm water open draai.

In het begin kwam het af en toe voor maar nu valt hij steeds uit als ik thuis kom na het werk en de verwarming aan zet. Ook tijdens het douchen valt hij uit als de verwarming aan staat. Warm water voor de afwas is al helemaal niet te doen. Hij geeft dan even heet water en dan wordt het kout.

De ketel valt in zijn geheel uit. Hij geeft dus geen foutmelding maar staat gewoon helemaal uit, alsof er geen stroom op staat doordat er een stop uit de stoppenkast gesprongen is -dit is overigens niet het geval. De stekker van de stroom er uit halen en weer aansluiten help niet, hij blijft uit. Na een minuut of 5 a 10 springt de ketel spontaan weer aan.

Is dit een probleem die ik zelf op zou kunnen lossen of moet ik hier een monteur voor laten komen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.2K

Antwoorden (1)

Het is nooit verstandig om aan een CV ketel te gaan sleutelen, zeker niet aan de gasleidingen of om de beveiliging te omzeilen. En een monteur heeft meer ervaring en testprogramma's op zijn laptop zitten waar je als gebruiker niet aan kan komen.
Op deze ketel kan een laptop aan gesloten worden.

Maar een aantal testen kunnen geen kwaad. Wat is de waterdruk? Deze dient boven de 1,5 bar te zijn.
Dit is de waarde in rust met waarbij de punt tussen de twee cijfers staat. Als de punt achter de twee cijfers staat dan is dat de watertemperatuur.

Wat is de watertemperatuur als er warm water kraan op staat? Wat gebeurt er op het moment dat er iets gevraagd wordt van de ketel. Welke meldingen komen op het scherm?

Welke bedrijfscodes komen in beeld.

Ik heb de handleiding van welke bedoelt is voor de installateur/monteur, maar de situatie welke jij schetst staat er niet tussen en dat geeft aan dat het wel een zeer interessant probleem is voor een monteur.

Wat gebeurt is dat de beveiliging de ketel uitschakelt zonder dat een duidelijke reden voor is.

Wat je altijd kunt doen is ontluchten en bijvullen.

Ik zou je aanraden om het document welke als bron bij gevoegd heb door te lezen.
Veel is niet van toepassing, maar je leert er wel wat meer van je de ketel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is altijd een dure rekening als een monteur laat komen omdat het een waterdruk probleem is. Dit is de meest voorkomende reden waarom de CV ketel er tijdelijk mee stopt.