Waarom geen afdichtrubber in magenetrondeur meer?

Voorheen hadden magnetrondeuren afdichtrubbers en werd er geadviseerd deze altijd goed schoon te houden ivm lekkage van straling.
De huidige generatie magnetrons hebben die rubbers niet meer en is het gewoon metaal op metaal.

Was dat rubber een zoethoudertje voor de angstige consument?

Ik heb een wireless bewakingssysteem en die ging altijd storen als de magnetron bij ons of de buren werd aangezet. Dus straling lekken deden die dingen überhaupt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Rubber kan helemaal geen straling stoppen. Het is dus nutteloos in dat opzicht.
De frequentie van je magnetronbuis is 2,5 Ghz, dus is de golflengte ca. 12 cm.
Door een eventueel spleetje in je deur kan om die reden geen straling ontsnappen.
In het glas van je deurtje zit een metaalplaat met allemaal gaatjes en ook daar ontsnapt geen straling door. De keuring van dit soort ovens is bijzonder streng, dus je hoeft je geen zorgen te maken om gezondheidsrisico's. Als je bewakingssysteem gaat storen als je je oven aanzet, wordt het tijd om eens te investeren in een behoorlijk bewakingssysteem, want alle waar is naar zijn prijs.
escape
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor je antwoord.
Ik weet dat mijn wireless camera/monitor systeem geen geweldige kwaliteit heeft maar ik heb zicht op de ingang van ons pand en dat is voldoende. Toch, slecht kwaliteit of niet, blijkbaar komt er toch iets uit de magnetrons wat het wireless signaal van de camera weet te verstoren. Of zie ik iets over het hoofd?
escape
10 jaar geleden
Ja, natuurlijk komt er wat uit, want dat merk je aan je camera's.
Dat zijn stoorfrequenties en harmonischen daarvan.
Een paar microvolt kan al voldoende zijn om te storen. In elk geval niets om je ongerust over te maken als het om je gezondheid gaat.